De Zwitserse schilder Scherer (1893 – 1927) onderhield in de periode 1923-1927 nauwe contacten met Ernst Ludwig Kirchner, die zich in 1917 in Davos had gevestigd. Evenals de Groninger Jan Wiegers en de Zwitser Albert Müller liet Scherer zich inspireren door Kirchners bijzondere was/olieverftechniek en expressionistische stijl. Het zelfportret dat het museum kon verwerven is geschilderd in 1925 en behoort tot de hoogtepunten van het expressionisme dat zich concentreerde rond het werk van Kirchner.
Met krachtige deformaties en grote schril contrasterende kleurvlakken schetst de kunstenaar een dramatisch geladen zelfbeeld. Naar coloriet en compositie vertoont het werk opvallende overeenkomsten met het portret dat Jan Wiegers een jaar later zou schilderen van Johan Dijkstra, een schilderij dat eveneens deel uitmaakt van de collectie van het Groninger Museum. De duidelijke overeenkomsten versterken het vermoeden dat Wiegers en Scherer elkaar hebben gekend en van elkaars werk op de hoogte waren.
Na Albert Müllers Zittend Naakt is Scherers zelfportret het tweede Zwitsers expressionistisch schilderij dat het Groninger Museum aan zijn verzameling heeft kunnen toevoegen.