Cultuur & Uitgaan

Gronings Lutje Lokaal viert aankomend weekend feest

Lutje Lokaal viert aankomend weekend feest. Met het thema ‘Groningen Groeit en B(l)oeit’ zullen lokale ondernemers op zaterdag 28 en zondag 29 mei hun deuren openen voor trouwe én nieuwe klanten.


Leestijd: 2 minuten

Gronings Lutje Lokaal viert aankomend weekend feest
Gronings Lutje Lokaal viert aankomend weekend feest

In de aankomende editie van het evenement zal er live muziek zijn, rondleidingen achter de schermen, cadeautjes, workshops, verhalenvertellers en meer. De deelnemende winkels zijn lokale eigenaren van restaurants, koffietenten, cafés en niet bij een keten aangesloten winkels.

Het halfjaarlijkse evenement organiseert ook een route langs kleine lokale ondernemers. “Elke etalage en elke menukaart is uniek en dat is wat winkelend publiek waardeert”, zegt Nynke Kloosterman, initiatiefnemer van Lutje Lokaal. “Kleine ondernemers maken gezamenlijk onze stad tot de leukste winkelstad. Groeien en b(l)oeien floreert wanneer we samenwerken. Daarom zetten we de deuren extra wijd open. Met leuke, spontane activiteiten en vermaak. We laten onze klanten en passanten zien wie we zijn. Met groots ‘Bedankt!’ aan ieder die langskomt.”

Publiekstrekkers 
In aanloop naar het feestweekend ondervroeg Lutje Lokaal vijftig bezoekers van de binnenstad naar hun beweegredenen om naar Groningen te komen en naar hun winkelgedrag. 69,2 procent van de respondenten gaf aan voor unieke zaken te komen, slechts 3,8 procent was ook van plan een bekende winkelketen te bezoeken. Er zal nog vervolgonderzoek worden gedaan naar de vraagstukken.

Koop in je eigen omgeving
“Ons onderzoek is met die conclusie nog niet afgerond”, zegt Hilde Bolks, een van de organisatoren van Lutje Lokaal. “Uit onze steekproef bleek dat het begrip ‘lokaal’ nog uitleg kan gebruiken. Ruim de helft van de respondenten antwoordde ‘lokaal’ vooral te koppelen aan het eten en kopen van streekproducten. Dat is voor een deel zo, maar de echte definitie is ‘koop in je eigen omgeving’. Wat Lutje Lokaal promoot is ‘koop klein lokaal’. Lutje betekent ‘klein’ in het Gronings. Dit kan dus ook de webshop van een ondernemer in de stad zijn. Maar liefst 90 procent van de respondenten gaf aan meer lokaal te kopen als ze weten welke zaken lokaal zijn. In die behoefte voorziet Lutje Lokaal.” 

Lutje Lokaal startte enkele jaren geleden als Groninger tegenhanger van Black Friday, de uitverkoopdag waarbij vooral grote winkelketens strooien met advertenties en kortingen. Meer informatie over de deelnemende winkels en horeca en de activiteiten van Lutje Lokaal op 28 en 29 mei in de binnenstad van Groningen is te vinden op www.lutjelokaal.nl.