Afgelopen paaszondag vond de vijfde editie van Clash plaats in De Oosterpoort Groningen. Een editie met records, want niet alleen stonden er nog nooit zoveel programmaonderdelen op stapel, ook trok het uitverkochte festival maar liefst 3000 bezoekers.
Het kunstenfestival Clash symboliseert de letterlijke botsing tussen hedendaagse electronische dance muziek, theater, media- en beeldende kunst. Er traden meer dan 50 artiesten op in verschillende zalen, gangen en uithoeken van De Oosterpoort.
Italiaanse heren
Hoogtepunt van de avond waren de Italiaanse heren van Bloody Beetroots Death Crew 77. Met een enorme dosis georganiseerde chaos van elektrische gitaren, opzwepende orgels, klassieke intermezzo’s en ronkende synthesizers zorgden ze voor de ultieme cross-over van een rave party en een punkconcert.
Het publiek dat nog laat op de avond op onderzoek uit durfde te gaan werd verrast door de jonge theatermaker Nik van den Berg. In de kelder wist hij het nieuwsgierige publiek flink op scherp te zetten en in te pakken met zijn enorm stoere, sterke en muzikale performance.
Clash initieerde dit jaar een tweetal projecten voorafgaand aan het festival. Werkplaats Clash, in samenwerking met het CBK Groningen, liet de drie collectieven WERC, Waanzin Producties en Elektriciteit is onze hobby een interactieve installatie ontwikkelen voor het festival. De aankleding en beelduitingen van Clash dit jaar lagen geheel in de handen van Clash Graphics, een initiatief waarin jonge kunstenaars en vormgevers van Academie Minerva en de Academie voor Popcultuur Leeuwarden in opdracht en onder begeleiding van Clash werkten aan de vormgeving van de website,
aan de uitingen op straat en in de media, en aan de decoratie in De Oosterpoort zelf.
Clash was zowel een plek voor de bezoeker die verrast wilde worden als voor de meer onderzoekende bezoeker.
Komende week verschijnen er foto’s van het festival op de Clash website. Daar zal ook de officiële Clash Aftermovie als eerste te vinden zijn.