Toch bestond de traditie van de gezongen, meerstemmige passie al vanaf de late middeleeuwen. Tot de 17e eeuw waren dit doorgaans a-cappellawerken, later deden het continuo en uitgebreidere orkestbegeleiding hun intrede. Christoph Demantius maakt in zijn 6-stemmige Johannes Passion nog gebruik van de “ouderwetse” motetvorm met steeds wisselende bezettingen, waardoor een kleurrijk en expressief klanktafereel wordt opgebouwd. De evangelietekst is daarbij zodanig ingekort, dat alleen de voor het verhaal essentiële gebeurtenissen worden bezongen.
De sequens Dies irae, dies illa uit de Dodenmis is in het polyfone tijdperk tot 1600 relatief weinig op muziek gezet. Een gelukkige uitzondering hierop vormt het werk van Antoine Brumel. De componist van de beroemde 12-stemmige mis, vorig jaar door het koor uitgevoerd, toont hier zijn kunnen in een intieme, lage kwartetbezetting.
Vast onderdeel van de getijdenzang in de Stille week vóór Pasen waren de klaagzangen van Jeremia. Componisten uit vele landen wijdden zich aan het polyfoon zetten van deze zeer expressieve en droevige teksten. Zo ook de Engelsman Robert White, die in zijn Lamentations zijn gevoel voor melodie combineert met de pracht van een 5-stemmige koorklank.
In het jubeljaar 2000 werd projectkoor De Noordelijke Polyfonisten opgericht met als doel de schier onuitputtelijke bron van polyfone muziek uit de 15e en 16e eeuw vaker dan voorheen aan te boren. Oprichter en dirigent André Cats staat met zijn veelzijdige ervaring (van Obrecht tot Operette) steeds garant voor boeiende en bewogen uitvoeringen.
De komende concerten zal het lijden met veel passie worden verklankt!
De gegevens in het kort:
Wat: Lijden met Passie
Wie: Projectkoor “De Noordelijke Polyfonisten”o.l.v. André Cats
Wanneer/ Zaterdag 2 april, 20.00 uur, Oude Kerk, Diever
waar: Zondag 3 april, 16.00, Salvator-Mariakerk, Groningen
Try-out: Dinsdag 29 maart, 20.00 uur, NH-kerk, Adorp