Martiniplaza sloot het boekjaar 2009 af met een positief resultaat. Gedurende het boekjaar 2009 ontwikkelden zich in de marktsegmenten theater en congressen de eerste negatieve tendensen. In 2009 daalde het aantal theaterbezoekers landelijk met 1,6 miljoen, een afname van 7%, blijkt uit cijfers van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties. Martiniplaza kon zich niet aan deze landelijke trend onttrekken.
Daarnaast is de conditiestructuur voor onder andere
musicals in sterke mate gebaseerd op de gerealiseerde zaalbezetting, zodat de inkomsten terugliepen. In omzetwaarde betekende dat voor Martiniplaza een teruggang van 6,7% op jaarbasis. Door middel van stringent kostenbeheer kon Martiniplaza het jaar 2009 afsluiten in de zwarte cijfers. Voor 2010 verwacht de directie van Martiniplaza het noodzakelijke veranderingsproces af te ronden en voorziet zij wederom een positief resultaat.
Martiniplaza bevindt zich in een cruciale periode van transitie. De markten zijn, mede onder druk van de economische recessie, ingrijpend veranderd. De concurrentie is aanzienlijk verscherpt door tal van nieuwe aanbieders in de regio Noord Nederland. Een en ander betekent dat de organisatie en met name de marketing op een andere wijze worden ingezet. Daarnaast wordt er gewerkt aan een omvangrijk investeringsprogramma à 12 miljoen euro om de concurrentiepositie van Martiniplaza veilig te stellen.
Naast genoemde veranderingen wordt de maatschappelijke en bedrijfseconomische positie van Martiniplaza grondig geanalyseerd. De economische spin-off op jaarbasis bedraagt ruim 35 à 40 miljoen euro en Martiniplaza trekt jaarlijks circa 600.000 bezoekers. Maatschappelijk levert Martiniplaza een grote bijdrage aan belangrijke Groningse evenementen en organisaties, zoals o.a. de GasTerra Flames, de Groninger Ondernemersprijs en de Middelbare School Sportdagen.