Het thema geloofsstrijd is binnen KunstCircuit 2009 uiteenlopend geïnterpreteerd, bijvoorbeeld als innerlijke strijd, als politieke strijd, als strijdvaardig handelen. Het wordt benaderd vanuit verschillende religieuze perspectieven, waaronder een naar animisme zwemende optiek. Bij de keuze van de merendeels internationaal vermaarde deelnemers aan KunstCircuit 2009 heeft het accent niet zozeer op een journalistieke aanpak gelegen, maar op beeldende aspecten. Een ruimtelijke interactie tussen kerk en werk geldt als inzet voor de presentaties.
De exposanten zijn:
Rob Nypels Beeldiconen van doorleefd landschap als
expressie van innerlijke strijd
Kerk te Heveskes
Marjolein Edwall Vage, maar indringende portretten van
Chinese vervolgden
Kerk te Solwerd
Shadi Ghadirian Selectie uit recente fotoseries over oorlog
en alledaags leven
Nicolaïkerk te Appingedam
Pat van Boeckel Gefilmde verbeelding van bezinning, overgave
en geweld
Kerk te Oosterwijtwerd
Gerald van der Kaap ‘New Generation Remix’, een dance-versie van de
Mattheus Passion
Kerk te Eenum
Desiree Dolron Foto’s van rituele zelfkastijding in
Pakistan en op de Filippijnen
Jacobuskerk te Zeerijp
Olivia Arthur ‘In the name of God’ over tatoeages als
stille tekens van religieuze strijd
Petrus en Pauluskerk te
Loppersum
Op de 18de-eeuwse kerk van Solwerd na zijn de kerken binnen KunstCircuit
2009 monumenten van romaanse of romanogotische bouwkunst. De kerk van
Heveskes is surrealistisch gesitueerd in een lege vlakte tegen een
industrieel decor. Het dorp waarvan het eens het middelpunt was, moest
wijken voor de, halverwege gestagneerde, industrialisatie van Delfzijl.
Sommige kerken zijn uitgesproken klein (Eenum, Oosterwijtwerd), andere
herinneren door hun grootte en monumentaliteit aan de bloei die de plaatsen
waarin ze staan eens doormaakten (Appingedam, Loppersum, Zeerijp). De grote
kerkdichtheid van het gebied waar KunstCircuit 2009 doorheen voert, is te
verklaren uit de wordingsgeschiedenis van het landschap. Om zich in tijden
van zeespiegelstijging van overstroming te vrijwaren, wierpen de vroege
bewoners wierden (terpen) op. Gezien de slechte begaanbaarheid van het land
in de wintermaanden kreeg elk dorp, hoe klein ook, een eigen kerk. Met het
opwerpen van wierden werd zo’n 2400 jaar geleden de basis gelegd van door
menselijk ingrijpen gevormd land. Daarmee vormt het Noord-Nederlandse
zeekleigebied een van de oudste cultuurlandschappen van Europa.
Bij ‘Geloofsstrijd’ verschijnt een brochure met inleidingen over het thema
en de exposanten en relevante informatie over het landschap en de locaties.
Het ‘circuit’ op zo’n 25 kilometer van de stad Groningen wordt aangeboden
als autoroute en als fietsroute, eventueel in combinatie met de trein.
Bovendien organiseert Noorderlicht in samenwerking met KunstCircuit een
aantal busritten langs de zeven kerken.
KunstCircuit 2009 ‘Geloofsstrijd’
6 september t/m 4 oktober 2009
zaterdag en zondag 13.00-17.00 uur
Voor meer informatie:
050-3604265