Bijzonder aan het concert is dat het publiek mag meezingen met de koordelen. Ton Koopman zal daarvoor om 18.30 repeteren met het publiek. Het publiek kan de muziek downloaden via www.de-oosterpoort.nl.
Volgens de overlevering besteklde de priester van de Santa Cueva in 1786 in Cadíz (Spanje) zeven stukken bij Haydn om zijn preken tijdens de vastenweek over Christus’ laatste woorden op te luisteren. Deze speciale dienst werd jaarlijks op Goede Vrijdag gehouden in de ondergrondse kathedraal van het Zuid-Spaanse schiereiland. Haydn leverde hem de cyclus ‘Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze’, een reeks meditatieve overpeinzingen die hij bestempelde tot zijn beste werk. Ton Koopman dirigeert de orkestversie, Maartje van Weegen leest teksten tussen de delen.
Het componeren van deze zeven adagio’s had Haydn overigens wel voor de nodige hoofdbrekens geplaatst. Elk stuk mocht slechts tien minuten duren en door het opgelegde trage tempo lag het gevaar van eentonigheid op de loer. Aan het slot van het serene werk voegde hij een rumoerig deel toe dat de aardbeving na de kruisiging verbeeldt. Jaren later, erg onder de indruk van de oratoria van Händel, goot Haydn zijn minipassie in de vorm van een oratorium voor koor en orkest. Een kolfje naar de hand van Nederlands meest enthousiaste barokspecialist Ton Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir.
dinsdag 5 mei, 20.15 uur
De Oosterpoort, grote zaal
The Amsterdam Baroque Orchestra & Choir
o.l.v. Ton Koopman
1e rang € 35 / 2e rang € 31,50
jongeren t/m 25 jaar € 7,50
Ton Koopman: dirigent • Maartje van Weegen: spreker
Inleiding door Paul Herruer om 19.00 uur.