Van de harde weg naar boven, de gloriejaren bij Het Nationaal Ballet tot aan de ‘vrije val’ van de afgelopen jaren. Samen met Marijn Rademaker, die met haar als danspartner die gloriedagen heeft gedeeld. In ‘’Renaissance” krijgt het publiek de kans om de passie van de pas de deux uit Het Zwanenmeer en Romeo en Juliet opnieuw te beleven.
Dans als kunstvorm
De autobiografische dansvoorstelling Renaissance is het verhaal van Igone. Over haar hoogte- en dieptepunten, over vallen en weer opstaan, over verdriet en euforie, over de zwaarte en het lichte.
De successen in het leven van Igone is het lichte in deze voorstelling. Als het harde werken is beloond, als ze eerste soliste is geworden en als alles goed gaat. Een van de hoogtepunten uit haar carrière is voor Igone Het Zwanenmeer.
Los van dat het een prachtig ballet is, is het voor dansers ook een uitdagend ballet. Igone: ‘Het Zwanenmeer is klassiek ballet op zijn mooist. Het was voor mij het eerste grote ballet dat ik heb gedanst, en ook het ballet wat ik het meest heb gedanst.’ Een ander hoogtepunt is Romeo en Julia, de rol waarmee ze ook afscheid nam van Het Nationale Ballet.
In Renaissance danst ze samen met haar danspartner Marijn Rademaker zowel de pas de deux uit Het Zwanenmeer als die uit Romeo en Julia. De dieptepunten uit haar leven wilde ze ook in deze voorstelling laten zien. Omdat het bij haar leven hoort, maar ook omdat het haar de vrouw en danseres heeft gemaakt die ze nu is.
Igone: ‘Als ik het over mijn leven ga hebben, wil ik alles laten zien. Dus ook mijn kwetsbaarheden. Dans is een kunstvorm, mijn lichaam verbeeldt mijn emoties. Het succes is makkelijk te vertellen, maar de weg er naartoe en de weg terug, is lastig, rauw, pijnlijk. En de gebeurtenissen uit mijn privéleven, zoals mijn scheiding, zijn dat eveneens.’