Cultuur & Uitgaan

Wethouder Ton Schroor wil meer evenementen in Groningen

Beelden van juichende Groningers op de Grote Markt zijn bijna een miljoen keer bekeken en waren ook te zien op de Amerikaanse televisie. Dat was te danken aan het plaatsen van een groot scherm. Recent was Groningen ook zeer succesvol met het evenement The Passion. Wethouder Ton Schroor vindt dat dat naar meer smaakt, en dat Groningen nog meer evenementen zou moeten hebben.


Leestijd: 1 minuut

De gemeente Groningen wil de positie van Groningen als evenementenstad versterken. Het gemeentebestuur denkt dat grote evenementen flink kunnen bijdragen aan het positieve imago van de stad, waardoor er een beter vestigingsklimaat komt en mensen graag in Groningen willen wonen.
 
Groningen heeft een paar succesvolle evenementen in de stad achter de rug. Sinterklaar vierde vorig jaar zijn intocht, het tv-spektakel The Passion kwam dit voorjaar uit Groningen en de beelden van het WK-scherm op de Grote Markt gingen de hele wereld over. “We willen met onze evenementen een breed publiek trekken”, aldus wethouder Ton Schroor.
 
Het gemeentebestuur heeft wel oog voor tegenstrijdige belangen en hecht er waarde aan om een gevarieerd programma op te stellen. Er moet een speciale werkgroep komen die regie houdt op het aanbod van de evenementen. Ook worden alle evenementenlocaties in de stad, een stuk of twintig, in kaart gebracht en gaat de gemeente profielen aan de gebieden hangen, zodat organisatoren meteen weten welke locaties geschikt voor welk soort evenementen.
 
De binnenstad blijft een belangrijke rol spelen als locatie. “De Grote Markt is de huiskamer van de stad”, zegt Schroor. “De markt is ook uitermate geschikt als evenemententerrein. Voor nieuwe evenementen bekijken we altijd de mogelijkheden, maar het moet natuurlijk wel bijdragen aan de uitstraling van de stad.