Wonen

Bewoners Meerstad krijgen eigen Ombudsman

De nieuwe bewoners van Meerstad kunnen vanaf begin 1 januari 2010 een gemeentelijke Ombudsman inschakelen als ze klachten hebben over gedragingen van de bestuursorganen en medewerkers van de Gemeenschappelijke Regeling Meerstad. Het samenwerkingsverband tussen de gemeenten Groningen en Slochteren is opgezet om samen Meerstad te ontwikkelen en te realiseren.


Leestijd: 1 minuut

Meerstad is een nieuw woongebied met 10.000 woningen en een groot recreatiemeer van ongeveer 600 hectare dat de komende twintig jaar op het grondgebied van de gemeenten Slochteren en Groningen wordt gerealiseerd. Gedurende de bouw hebben de beide gemeenten een groot deel van haar publieke taken en bevoegdheden voor het gebied overgedragen aan de Gemeenschappelijke Regeling Meerstad.

De Gemeenschappelijk Regeling, waarvan het bestuur bestaat uit raadsleden en wethouders uit beide gemeenten, is op 1 juli 2009 in werking getreden. Momenteel wordt uitgewerkt welke bevoegdheden overgedragen worden en welke taken in opdracht van de Gemeenschappelijke Regeling uitgevoerd kunnen worden door de gemeente Slochteren of Groningen.

De Gemeenschappelijke Regeling Meerstad moet overigens niet verward worden met Bureau Meerstad. Dit is de samenwerking tussen publieke en private organisaties die tot doel heeft het gebied bouwrijp te maken en te exploiteren. De Gemeenschappelijke Regeling Meerstad en Bureau Meerstad werken samen aan de ontwikkeling en het beheer van het gebied.

Nog voor de jaarwisseling wordt ook een nieuwe website gelanceerd door het samerkingsverband: www.meerstadonline.nl