Die maand echter werd bijna van de ene op de andere dag het Verkeers Circulatie Plan ("VCP") ingevoerd.
Dat leidde tot veel protesten, maar Groningen en Max van den Berg zouden er beroemd mee worden. Nu is vrijwel iedereen het er over eens dat het een stuk relaxter is in de binnenstad van Groningen, zonder al die auto’s.
Maar binnenkort volgt er een nieuwe maatregel, als de gemeenteraad tenminste instemt met een nieuwe Binnenstadsvisie. Daardoor zullen veel bussen gaan verdwijnen. In tegenstelling tot 1977 zijn veel ondernemers nu voorstander, want, bijvoorbeeld in de A-straat, is het volgens hen niet prettig wandelen met 30 tot 35 bussen per uur door je straat.
Zij juichen een andere route voor de bussen dus toe.
(Klik hier voor meer informatie en foto's)
Wonen
Bijna veertig jaar geleden werd Groninger binnenstad via 'VCP' grotendeels autovrij
Auto’s die dwars door de Herestraat reden, en die konden parkeren op de Vismarkt of het Martinikerkhof. Grote drukte van bussen rond de Grote Markt: zo was de situatie in Groningen tot september 1977.
Leestijd: 1 minuut