Inwoners van de gemeente Grootegast kunnen via de website een groeiend aantal producten bestellen, op de momenten dat het hen uitkomt. Daarbij wordt gebruik gemaakt van DigiD, het systeem waarmee de overheid de digitale identiteit van burgers vaststelt. Door in te loggen heeft de burger online inzicht in de door gemeente Grootegast geregistreerde persoonlijke gegevens. Bovendien krijgen inwoners binnenkort de mogelijkheid online informatie over lopende zaken zoals ingediende aanvragen in te zien. Bovendien wordt de burger ook proactief voorzien van individuele informatie.
De site www.grootegast.nl geeft de burgers de volgende mogelijkheden:
• Digitale balie: hier kan de burger zijn GBA uittreksel aanvragen. Ook kan hij hier bijvoorbeeld aangifte doen van een verhuizing binnen de gemeente.
• Productencatalogus: hier vinden burgers antwoorden op de meest gestelde vragen. Te denken valt aan bouwen & verbouwen, werk & inkomen, etc.
• E-formulieren: hier kan de burger aangifte-, kwijtscheldings- en aanvraagformulieren vinden.
Verder kunnen de inwoners de kosten die aan GBA uittreksels zijn verbonden gemakkelijk online betalen via internetbankieren. Het uittreksel komt dan via de gewone post thuis in de brievenbus.
DigiD
Als de burger niet over een DigiD beschikt, dan kan hij deze aanvragen op www.digid.nl. Na het aanmelden, krijgt hij/zij een code toegestuurd waarmee hij/zij voor allerlei overheidsdiensten en producten voortaan digitaal terecht kan.
Samenwerking
Bij de realisatie van de oplossingen is er samengewerkt met Getronics PinkRoccade (huisleverancier) en SIMsolutions. Getronics PinkRoccade is gekozen vanwege haar uitgebreide en beveiligde Complete MidOfficeã. De geboden oplossing voldoet aan de door EGEM neergezette Nederlandse Overheids Referentie Architectuur (NORA). SIMsolutions is gespecialiseerd in front office oplossingen en marktleider op het gebied van websites en webportals.