FNV-bestuurder Maureen van der Pligt: “Wij hebben al voor ruim 175 Stadjers een nieuwe indicatie aangevraagd omdat mensen in eerste instantie niet voldoende uren kregen. Al 150 mensen hebben na ons protest bij de nieuwe indicatie weer meer uren gekregen. We krijgen nog elke week nieuwe aanvragen binnen, dus we kunnen wel stellen dat deze mensen niet allemaal tevreden zijn.”
Er komen bij de FNV ook steeds meer klachten binnen over de keukentafelgesprekken die nu gevoerd worden. Sommige wijkteams hebben de zaken goed op orde, maar een aantal wijkteams houdt zich volgens de bond niet aan de regels die de wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) stelt voor een goed onderzoek naar de behoeftes van de cliënt. Zo zouden wettelijke termijnen niet in acht genomen en kennen consulenten de regels wat betreft de was- en strijkservice niet. Met als gevolg verkeerde adviezen, aldus de FNV.
De FNV ligt al geruime tijd overhoop met de gemeente Groningen over de huishoudelijke zorg. Zo wil de vakbond verslagen uit 2015 inzien die wettelijk vereist waren na de herindicatie. Het gaat hierbij om de verslagen van cliënten die de FNV daartoe gemachtigd hebben. Volgens de FNV weigert de gemeente echter inzage te geven.
Gerdien van het FNV zorgactiepunt Groningen: ‘We spreken regelmatig cliënten die nooit een verslag van het keukentafelgesprek hebben gekregen ter ondertekening, zoals wettelijk moet. Daarover willen we nu duidelijkheid. En als die verslagen er simpelweg niet zijn, geef dat dan toe.”