Om het scheepvaartverkeer bij de Van Ketwich Verschuurburg door te laten, werd de brug – net als anders – op afstand bediend. De slagbomen werden neergelaten en het verkeer wachtte achter de slagbomen. Nadat een aantal boten was gepasseerd, werd de brug omlaag gelaten. Daarbij bleef de brug ongeveer drie meter boven weg hangen. De slagbomen gingen echter wel automatisch omhoog. De brugwachter heeft direct via de omroepinstallatie alle mensen gealarmeerd. Hij gaf aan dat de brug in storing was en dat mensen beter om konden keren. Vervolgens heeft hij via de meldkamer politie en brandweer geïnformeerd. Voordat de hulpdiensten ter plekke waren, was een auto al het water in gereden.
Besturingssysteem
Onderzoek wijst uit dat de brug, nadat de boten waren gepasseerd, bij het naar beneden gaan, is blijven hangen door de extreem hoge temperatuur. Echter, de brugmotor rolde vervolgens wel gewoon de ophaalkabels af. Dit had als gevolg dat de brug ‘vrij’ in de vier torens kwam te hangen. Later op de avond, toen de temperatuur daalde, kwam de brug weer naar beneden. Ondanks dat de brug boven het wegdek bleef hangen, zijn wel de slagbomen omhoog gegaan. Na onderzoek bleek dat er een fout in het besturingssysteem zat van de brug. De zogenaamde veiligheidslijn was niet volledig ontworpen op het bedienen op afstand.
Bediening
De fout in het systeem is inmiddels verholpen. De brugkabels, die bij de storing beschadigden werden, zijn vervangen. Voor de zekerheid wordt de Van Ketwich Verschuurbrug voorlopig met de hand bediend. Besturingssystemen bij andere bruggen in de stad worden onderzocht.