Voor de herinrichting van de de straat is gesproken met bewoners, organisaties en ondernemers. Ook werd over de plannen gesproken in een klankbordgroep. Met deze inbreng is het voorlopige ontwerp gemaakt.
In de plannen die nu op tafel liggen, wordt de rijdbaan bij de bushalte smaller om het verkeer af te remmen. Bussen kunnen elkaar in de nieuwe situatie wel blijven passeren. De inritten naar de parkeerpleinen worden smaller. En er komen logischere looproutes. Het wegdek bij de inritten krijgt rood asfalt.
De planning is dat de werkzaamheden eind 2025, begin 2026 beginnen. Voor de uitvoering van de plannen vraagt het college 750.000 euro aan de gemeenteraad.
Doorwaadbare Stad
De Lijzijde is één van de straten die wordt aangepakt in het kader van het uitvoeringsprogramma ‘Doorwaadbare Stad’. De komende jaren wordt de maximum snelheid in ruim 50 straten en wegen binnen de gemeente Groningen verlaagd van 50 naar 30 km/uur. De leefomgeving in deze straten moet aantrekkelijker worden gemaakt door een minder dominante rol voor de auto.
Ook de Dilgtweg in Haren wordt aangepakt in het kader van dit programma.