Wonen

Gemeente neemt maatregelen tegen overlast 3FM Serious Request

De gemeente probeert de overlast van de actie 3FM Serious Request die eind volgende week losbarst, zoveel mogelijk te beperken. Er wordt vooral gelet op de beschikbaarheid van het openbaar vervoer en de geluidsoverlast van de radio-uitzending die op de Grote Markt live is te volgen. Burgers kunnen met al hun vragen en klachten terecht bij de gemeente.


Leestijd: 1 minuut

Tijdens de laatste dag van de actie, 24 december, vindt er op de Grote Markt een groot slotfeest plaats. Nadat de opbrengst van de actie wordt bekend gemaakt, zijn er optredens van grote artiesten als Kane en DJ Armin van Buuren. Het podium wordt zover mogelijk tegen de Martinitoren aangezet, zodat veel mensen bij het bekend maken van het resultaat van de actie en de optredens aanwezig kunnen zijn. Als het te druk wordt, moeten taxi’s en bussen omrijden. Bij een grote toestroom van mensen worden de Kreupelstraat, St. Jansstraat, Poelestraat en de Oosterstraat afgesloten als looproute, zodat er voldoende vluchtroutes zijn in geval van calamiteiten.

De radiouitzending wordt op de Grote Markt live uitgezonden. Om de geluidsoverlast zoveel mogelijk te beperken, gaat ’s nachts na 01.00 de volumeknop van de geluidsvoorzieningen naar beneden. Het geluid van de uitzending zal dan alleen te horen zijn voor mensen die direct voor het Glazen Huis staan. Ook overdag wordt het volume aangepast op het aantal bezoekers van het huis en is de uitzending niet over de hele Grote Markt te horen.

3FM houdt rekening met de vier reguliere kerkdiensten en twee kerstconcerten die tijdens de actie plaatsvinden in de Martinikerk. Na de slotmanifestatie worden het podium en het Glazen Huis afgebroken. De kerstavonddienst, die om 23.00 uur begint in de Martinikerk, gaat gewoon door. Tijdens de dienst wordt er bij het afbreken geen lawaai gemaakt.

De markt, die tijdens 3FM Serious Request niet op de Grote Markt kan plaatsvinden, wordt verplaatst naar de Vismarkt, de A-straat en de kop van de Ebbingestraat. Het grootste deel van de markthandelaren, zo’n 80 procent, liet zich uitkopen door de gemeente.

De gemeente heeft een e-mailadres geopend waar bewoners van de stad terecht kunnen met al hun vragen en klachten. Deze kan men kwijt op: glazenhuis@roez.groningen.nl