De provincie is van plan een deel van het RSP-geld voor de Regiotram te besteden aan verdubbeling van de N33 tussen Zuidbroek en Appingedam. GroenLinks is hier boos over en de Statenfractie dient woensdag een motie in bij de statenvergadering om dit besluit terug te draaien.
Het nu door gemeente en provincie Groningen voorgestelde busplan moet het alternatief vormen voor het vorig jaar afgeblazen plan voor de Regiotram. Waar in dat plan een kwaliteitssprong van het OV het uitgangspunt was, poogt het nu voorgestelde plan alleen om de allergrootste problemen met bussen in de stad voor de komende jaren te voorkomen. Van de oorspronkelijke investering van 300 miljoen euro in het openbaar vervoer is dan ook nog maar 95 miljoen euro overgebleven. "Daarmee maken de gemeente en provincie het openbaar vervoer tot een groot slachtoffer van de crisis," zeggen GroenLinks-politici Mattias Gijsbertsen en Harrie Miedema.
De problemen met het OV in Groningen liggen vooral op het Hoofdstation, dat de toenemende stroom reizigers niet of nauwelijks meer kan verwerken en in de binnenstad, waar de stroom bussen voor veel overlast zorgt voor fietsers en voetgangers.
GroenLinks denkt aan een nieuw OV-systeem in Groningen met vrije busbanen en gebruik van andere stations. Ook het aantrekkelijker maken van fietsen kan een deel van de problemen oplossen, onder andere door een snelle, aantrekkelijke fietsroute te realiseren tussen het Hoofdstation en Zernike. “Zeker als de OV-studentenkaart wordt afgeschaft, zullen veel studenten overstappen op de fiets,” aldus GroenLinks-statenlid Harrie Miedema.
In september worden de nieuwe plannen besproken in de gemeenteraad en Provinciale Staten. GroenLinks verwacht dan ook meer informatie om een goede discussie te kunnen voeren over de voorstellen en over mogelijke alternatieven.