De nieuwe tunnel is nodig om een autoverbinding te houden tussen Helpman en de wijken aan de andere kant van het spoor: Europapark, De Linie en de Oosterpoort. De huidige spoorwegovergang tussen de Helperzoom en de Esperantoweg moet over enkele jaren dicht, vanwege de toename van het aantal treinen dat hier passeert.
Ombouw zuidelijke ringweg.
De nieuwe tunnel wordt betaald met geld dat beschikbaar is voor de ombouw van de zuidelijke ringweg. Voor het project Aanpak Ring Zuid werken de gemeente en de provincie Groningen samen met Rijkswaterstaat, de eigenaar van de ringweg.
De drie partijen hebben voor het bepalen van de beste plek voor de nieuwe tunnel verschillende alternatieven overwogen, op basis van een onderzoek van Grontmij. Een tunnel bij de Helper Brink blijkt het beste in te passen en is goedkoper dan de andere varianten (De Savornin Lohmanlaan, Goeman Borgesiuslaan, ten zuiden van de Esserweg of bij de huidige spoorwegovergang). Ook voor het busverkeer en voor ambulance en brandweer is aanleg van de tunnel bij de Helper Brink de beste optie.
Uit verkeersprognoses blijkt dat de aanleg van de tunnel geen gevolgen heeft voor het totale autoverkeer in Helpman. Dat blijft ongeveer gelijk, zo laten de computervoorspellingen zien.
De verkeersstromen in de wijk verschuiven wel. Verkeer dat nu over de spoorwegkruising bij de Esperantoweg rijdt, zal in de toekomst de tunnel nemen en komt dan meer zuidelijk uit op de Helperzoom. Vandaar verspreidt het verkeer zich verder over de wijk.