Als men de vervoerskaart van Nederland bekijkt, dan is het ook direct duidelijk hoe onlogisch op- en overslag per spoor in Nederland gebeurt, zo meldt Groningen Seaports in haar Nieuwsbrief.
Lading in losse wagens van bedrijven in het noorden van Nederland die bestemd zijn voor Noord- en Oost-Duitsland, Scandinavië en Oost-Europa gaan in de praktijk nu eerst vanuit Veendam naar het onder de rook van Rotterdam gelegen rangeerterrein Kijfhoek. Van daaruit gaat het dan weer terug richting Noordoost-Nederland om uiteindelijk via Oldenzaal de grens over te gaan.
Oostboog
Maar wat zou er nu mooier zijn wanneer die lading in plaats van heen en terug naar Kijfhoek bij Groningen Railport zou worden aangeleverd. Van daaruit kan het dan rechtstreeks per trein 30 kilometer verderop bij Nieuweschans de grens over rollen. Het enige wat daarvoor nodig is, is een stukje van enkele kilometers spoor, de zogeheten Oostboog om de rails vanaf Groningen Railport rechtstreeks te laten aansluiten op het spoor richting Winschoten/Nieuweschans.
De totale lengte van het nieuw te realiseren spoortracé meet ongeveer 2,5 kilometer. De boog zelf meet ruim 500 meter, de rest is nodig voor een nieuw parallelspoor langs het traject Zuidbroek-Veendam. Dat is nodig om het sinds kort weer door openbaar vervoersmaatschappij Arriva opgestarte personenvervoer op die lijn niet te hinderen.
De kosten van aanleg van die 2,5 kilometer spoor worden door Groningen Railport geschat op € 13 miljoen en vanaf een besluit om hier groen licht voor te geven zou het nieuwe spoor er in drie jaar tijd kunnen liggen. De politieke lobby is inmiddels ingezet en vanuit de provincie komen positieve geluiden…