Met het Groninger Forum en Biblionet Groningen is overeenstemming bereikt over de overgang. Daarbij zijn afspraken gemaakt over een groot aantal organisatorische en financiële zaken.
In 2012 heeft de gemeenteraad van Groningen besloten dat het Groninger Forum één organisatie moet worden met één directie en één subsidierelatie. De consequentie van dat besluit is dat alle stedelijke bibliotheekwerkzaamheden die tot nu toe bij Biblionet waren ondergebracht, losgekoppeld moeten worden en overgenomen door het Groninger Forum.
Om die omvangrijke operatie goed te kunnen uitvoeren, hebben de drie betrokken partijen, gemeente Groningen, Groninger Forum en Biblionet nauwe afspraken gemaakt.
Zo is overeengekomen dat het Groninger Forum blijft deelnemen aan het provinciale netwerk van bibliotheken en gebruik blijft malen van de dienstverlening van Biblionet die voor de deelname aan dat provinciale netwerk nodig is, zoals ICT, lenersadministratie, collectieverwerking, collectievorming, logistiek en transport.
Alle medewerkers die op dit moment werkzaam zijn in de stadsbibliotheek treden per 1 januari 2015 in dienst van het Groninger Forum met behoud van de bibliotheek-cao.
Daarnaast koopt de gemeente de panden van de drie bestaande wijkfilialen en verhuurt deze aan het Groninger Forum.