Bij verschillende scholen in de stad klaagden ouders over de veiligheid rondom de school. “Daarbij gaven ze vooral aan dat het vaak zo ontzettend druk is rondom de school, met name door geparkeerde auto’s”, benadrukt Arents. “Tegenwoordig brengen veel ouders hun kinderen met de auto naar school. Daarbij staan auto’s dwars op de weg en half op de stoep. Levensgevaarlijk voor jonge kinderen die van en naar school lopen en fietsen. Een stopverbod is in deze gevallen echt een uitkomst.”
Communicatie
De politiecontroles zijn vaak een laatste fase binnen een meer stappen proces. “De eerste stap in dit proces is communicatie”, vertelt Arents. “Schooldirecties moeten de ouders kenbaar maken dat te veel auto’s rondom de school gevaarlijk zijn voor de kinderen. Ouders moeten inzien dat ze zelf bijdragen aan het probleem, maar het ook kunnen oplossen. Ook kunnen scholen ouders en kinderen stimuleren om op de fiets of te voet naar school te komen. Desondanks blijft het probleem soms bestaan. Kinderen met de auto naar school brengen is vaak gewoontegedrag en dit gedrag is moeilijk te veranderen. Een tweede stap die de gemeente vervolgens kan nemen is het plaatsen van paaltjes.
Deze paaltjes worden op het trottoir tegen de rijbaan geplaatst om te voorkomen dat bestuurders de auto op het trottoir parkeren. Als mensen desondanks toch voor de school blijven parkeren, kan de gemeente besluiten een stopverbod in te voeren.”
Pilotproject
In eerste instantie wilde de gemeente alle vierenvijftig basisscholen in de stad Groningen een stopverbod opleggen. Dit plan is echter bijgesteld. “Hierin hebben wij als politie ook een adviserende rol gehad”, vertelt Arents. “Vierenvijftig scholen in één keer een stopverbod opleggen is simpelweg niet uitvoerbaar. Daarnaast moet de verkeerssituatie bij de scholen individueel bekeken worden. Soms is alleen goede communicatie nodig om problemen rondom verkeersveiligheid op te lossen. Soms is het plaatsen van paaltjes een goede optie. In de meer complexe en ernstige gevallen is een stopverbod inderdaad de beste oplossing.” Daarom is de gemeente nu begonnen met een pilotproject, waarbij eerst tien scholen in behandeling worden genomen. Bij drie van de tien pilotscholen is ondertussen een stopverbod van kracht. “Bij obs de Ploeg en de Nassauschool geldt een stopverbod, bij obs Karrepad zijn paaltjes geplaatst en er is een stopverbod”, vertel Arents. “Het heeft wat voeten in de aarde, maar de reacties zijn erg positief. Ouders en scholen reageren enthousiast en geven aan dat ze de schoolomgeving veiliger vinden door de komst van de stopverboden.”
Voorlichtingsbijeenkomsten
Arents benadrukt dat het invoeren van de stopverboden een taak is van de gemeente. “Zij zijn wegbeheerder en dus ook verantwoordelijk voor de veiligheid op en rondom deze wegen”, zegt Arents. “Maar wij als politie voelen deze verantwoordelijkheid natuurlijk ook. Ook werken we mee aan voorlichtingsbijeenkomsten die op scholen georganiseerd worden. Politie, het schoolbestuur en verkeersbureaus zijn hierbij aanwezig om de ouders te informeren en met hen in discussie te gaan over knelpunten rondom de schoolomgeving. Tijdens deze bijeenkomsten willen we onder andere duidelijk maken dat een veilige schoolomgeving niet alleen de taak is van de gemeente en de school, maar dat politie en vooral ouders zelf hierin ook een rol kunnen spelen.”