Wonen

Half miljoen subsidie voor herstel monumentale ‘Grote Slapersluis’

Waterschap Hunze en Aa’s heeft gisteravond 0,5 miljoen subsidie ontvangen van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De subsidie werd overhandigd door de directeur van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Deze subsidie is bestemd voor de renovatie van de Grote Slapersluis nabije Hongerige Wolf in Noordoost- Groningen. Het geld komt uit de ‘Regeling rijkssubsidie wegwerken restauratieachterstand 2008’, waarbij organisaties voor eind 2008 een projectplan konden indienen om in aanmerking te komen voor subsidie. De Grote Slapersluis met zijn ijzeren rolbrug heeft in 2000 de monumentstatus gekregen en is enig in zijn soort in dit gebied. De sluis is sinds de Deltaverhoging van de zeedijk niet meer functioneel.


Leestijd: 2 minuten

Het waterschap vindt de cultuurhistorische waarde van deze sluis van groot belang en heeft zich ingezet om de sluis voor het gebied te behouden.
Het totale project bedraagt 8 ton. Een ander deel van het renovatiegeld komt uit het budget dat het waterschap heeft terug gekregen van de Waterschapsbank en wat past binnen het behoud van cultuur historisch erfgoed en een deel betaalt het waterschap zelf uit het investeringsbudget. Eind 2010 zal de restauratie voltooid zijn.

Historie
De Grote Slapersluis ligt op de kruising van het huidige Hoofdkanaal en het Boezemkanaal, waarvan het water afstroomt naar Nieuwe Statenzijl. Dit is tevens de scheidslijn tussen de Reiderwolderpolder en de Carel Coenraadpolder.
In 1862 is de Reiderwolderpolder ontstaan door inpoldering van de Dollard. De bescherming van de nieuwe polder werd gevormd door de Reiderwolderpolderdijk, waarin één uitwateringssluis was opgenomen die toen de Reiderlanderbuitensluis of Beersterzijl werd genoemd, de tegenwoordige Grote Slapersluis
In 1924 is de Carel Coenraadpolder ontstaan door kwelders achter de Reiderwolderpolder in te polderen. De plek van de uitwateringssluis in de Reiderwolderpolderdijk moest toen verplaatst worden naar de nieuwe zeedijk. Op de oude plek werd toen de Grote Slapersluis gebouwd. De sluizen werden onderling verbonden door het Boezemkanaal.
Door de Deltawet van 1958 moest uiteindelijk ook de zeedijk langs de Carel Coenraadpolder verhoogd worden. De verplaatste buitensluis in de dijk van de Carel Coenraadpolder werd gesloopt en op die plek staat nu een kunstwerk ter herinnering. De Grote Slapersluis verloor tegelijkertijd haar waterstaatkundige functie.

Restauratie Grote Slapersluis
De sluis fungeerde eerst als spuisluis voor het water uit het gebied, waar ook de scheepvaart gebruik van maakte en de functie veranderde later in keersluis tegen het zeewater.
Enkele onderdelen van de fundering van de oude sluis zijn bij de afbraak in 1924 hergebruikt bij de bouw van de Grote Slapersluis. Het restauratieplan bestaat uit het technisch herstel van de Grote Slapersluis. De sluis bestaat uit 2 betonnen sluishoofden met houten geleiders, schotbalksponningen, houten eb- en vloeddeuren, een sluiskom en de bijbehorende technische aspecten. De sluishoofden zijn met elkaar verbonden door een ijzeren rolbrug met tuiwerk en een hek. De rolbrug bestaat uit een ijzeren rijvloer met 4 ijzeren wielen.