Al enige tijd vertoont het Herewegspoorviaduct tekenen van slijtage. Eind jaren negentig zijn daarom maatregelen genomen om de belasting van het viaduct aan de randen zoveel mogelijk te beperken. Uit recent onderzoek kwam naar voren dat het viaduct loszittende onderdelen had, zoals spuitbeton en metselstenen. Al deze loszittende delen zijn inmiddels verwijderd.
Verder werd uit dit onderzoek duidelijk dat de constructie van het viaduct op een aantal plaatsen is aangetast. Het viaduct is enkele centimeters verzakt en de stalen draagbalken vertonen tekenen van corrosie. Daarom heeft het stadsbestuur besloten tot een beperking van de aslast tot 45 ton op het viaduct. Deze maatregel wordt onder meer met verkeersborden bekendgemaakt.
De maatregelen moeten de levensduur van het viaduct met ongeveer vijf jaar verlengen. In 2011 volgt een definitief plan voor het viaduct. Daarin worden ontwikkelingen meegenomen als de komst van de tram en de aanpak van het hele Stationsgebied.