Huurder Roos Yard: “Wij zijn dagelijks bezig om ons huis vrij te houden van schimmel. Als Nijestee zegt dat door de isolatie de schimmel verdwijnt, dan zijn zij ook verantwoordelijk dat het zo blijft. Daarom moet Nijestee garanderen dat de schimmel minstens 5 jaar door hen wordt verwijderd.” Nijestee zegt hetzelfde resultaat te willen als bewoners, maar er op een andere manier te willen komen. Bewoners zijn boos omdat er tot nu toe niet is geluisterd. “Deuren hangen scheef in de kozijnen, waardoor het tocht en ze niet goed sluiten. Hetzelfde geldt voor de ramen en andere kozijnen. Dat is geen veilige situatie en bovendien koud in de winter.” Aldus huurder Roos Yard.
Vorige maand gingen bewoners gezamenlijk naar Nijestee om de problemen voor te leggen. Toen was de reactie van Nijestee dat ze het erg belangrijk vinden om goed te luisteren naar hun huurders en ze graag in gesprek gaan om de renovatie te verbeteren. “Deze goede intenties blijken tot nu toe weinig waard te zijn, “stelt Bob de Greef, voorzitter SP Groningen. “Nijestee maakt zich er gemakkelijk van af met deze renovatie. Hopelijk heeft de actie de wens voor nieuwe deuren en kozijnen nu voldoende kracht bijgezet. Want één ding is helder: deze huurders stoppen niet totdat de woningen volledig gerenoveerd zijn.”
Wonen
Huurders in actie tegen verhuurder Nijestee
Maandagochtend stonden meerdere huurders met de tentoonstelling over de renovatie in de Zilverlaan bij corporatie Nijestee op de stoep. Op schildersezels presenteren zij posters met drie belangrijke eisen die ze hebben om de huidige renovatie van Nijestee te verbeteren: Er moeten nieuwe voordeuren komen en nieuwe kozijnen én Nijestee moet garanderen dat de schimmel weg blijft. Ook hadden huurders een groot spandoek met de leus “Nijestee, dit pikken wij niet!”. Na eerdere acties van huurders en de SP heeft Nijestee volgens de huurders te weinig actie ondernomen.
Leestijd: 1 minuut