Wonen

Hulpverlening via internet door Groningse welzijnsorganisaties succesvol gestart

Drie grote welzijnsorganisaties uit Groningen en Drenthe, Tinten welzijnsgroep, Noordermaat en MJD Groningen, zijn sinds 1 januari 2013 ook digitaal te bereiken voor hulp en informatie. Sinds die dag is de website www.hulponline-noord.nl bereikbaar waar bewoners van deze twee provincies terecht kunnen voor informatie en hulp op het gebied van welzijn, ondersteuning en maatschappelijke dienstverlening.


Leestijd: 1 minuut

Op 2 januari om 14 uur is tevens het eerste chatspreekuur geopend van Hulp Online Noord. Tijdens dit chatspreekuur kunnen bewoners van de provincies Groningen en Drenthe live chatten met een hulpverlener van Hulp Online Noord. De openingtijden van het chatspreekuur zijn maandag tot en met zaterdag tussen 14 en 16 uur en ’s avonds tussen 19 en 21 uur.

Door de laagdrempeligheid van Online contact is Online Hulpverlening de afgelopen jaren landelijk enorm populair geworden.

Dat bleek gisteren ook al tijdens de eerste spreekuren die gedraaid werden. “Om 21 uur bij het sluiten van het tweede spreekuur stond de teller op een tiental aanmeldingen” volgens projectleider Rein de Vries. “Wetende dat we nog geen actieve PR campagne hebben opgestart is dat een resultaat waar we zeer tevreden mee zijn”.

Breed aanbod

Hulp Online Noord is een innovatie binnen het maatschappelijk en welzijnswerk in Noord-Nederland en biedt meer hulp dan chatten. Waar mogelijk worden online afspraken gemaakt en krijgt de bezoeker bijvoorbeeld online huiswerkopgaven of trainingen aangeboden. Ook heeft de bezoeker toegang tot een uitgebreide bibliotheek met informatie over specifieke hulpproblemen die hem verder kan helpen.

De bezoeker staat altijd centraal en is zelf de regisseur van het traject. Deze manier van werken sluit aan bij Welzijn Nieuwe Stijl, het vervolgprogramma na de invoering van de WMO, om de zelfredzaamheid en participatie van burgers te vergroten.

www.hulponline-noord.nl