Het is begin van de middag en nog rustig in de winkel. Aan een tafel midden in de winkel zit een oudere dame, één van de klanten. Ze drinkt een kopje koffie en maakt een praatje met medewerkster Ingrid, terwijl ze wacht op de taxi naar huis. Julia Bouwhuis staat ondertussen achter de toonbank en vouwt de kleding die de dame heeft uitgekozen vakkundig op.
Tussen de kleding in het magazijn boven de winkel vertelt Julia over het ontstaan van Baloe: “Mijn moeder had een grote maat. Voor haar was er maar weinig kleding te vinden. Vooral aan mooie items ontbrak het. Dat leek mij een gat in de markt", zo vertelt ze in de meest recente uitgave van de Cityscoop.
Begin jaren tachtig is het aanbod van kleding bij groothandelaren miniem. Dit maakte het vergaren van een mooie collectie niet eenvoudig. “We lieten daarom de kleding speciaal voor onze winkel maken in een atelier in de stad. Mijn moeder en ik zochten de stoffen uit. De eigenaresse van het atelier had de patronen.”
“Onze klanten wisten op een bepaald moment precies welke dagen er nieuwe kleding vanuit het atelier naar de winkel kwam. Dan stonden ze voor de winkel te wachten om tussen de nieuwe items te snuffelen.”
Grote veranderingen
Sinds die tijd is er veel veranderd. Eind jaren tachtig begonnen ketens zoals C&A en H&M ook met grotere maten. “De collecties van de groothandels werden groter en het atelier werd minder interessant”, zegt Julia.
Baloe verhuisde in 2002 van Oude Ebbingestraat 87 naar een groter pand op nummer 42. En inmiddels is de fysieke winkel aangevuld met een webwinkel. “We krijgen tegenwoordig niet alleen bestellingen uit Nederland, maar ook uit België en Duitsland. Het zwaartepunt ligt nog wel bij de fysieke winkel, maar de service is uitgebreid. Ik ga ook weleens bij klanten langs. Dan kunnen zij thuis even passen.”
De nieuwe ontwikkelingen hebben niet alleen invloed op de winkel, maar ook op het leven van Julia. “Vroeger deed je ’s ochtends de deur van de winkel open en ’s avond deed je hem weer dicht. Nu is de avond gevuld met activiteiten voor de webshop: foto’s plaatsen, teksten schrijven en bestellingen afhandelen.”
Het geheim van Baloe
Naast dat Baloe een winkel is met een zeer diverse doelgroep van vrouwen met maat 44 of meer, zijn er volgens Julia nog twee dingen heel belangrijk voor het succes van Baloe: eerlijk advies en persoonlijk contact. “We zijn eerlijk over of dingen goed staan. We willen dat klanten bij hun vriendinnen komen en dat die enthousiast zijn over hun nieuwe kleding.”
“En het is hier altijd gezellig en hebben we veel vaste klanten die we inmiddels goed kennen.” De tafel in het midden van de winkel doet dan ook goed z’n werk. Niet alleen voor een nieuwe broek, maar ook voor een kopje koffie en een praatje is iedereen welkom bij Baloe.
Fotografie: Jan Buwalda
Wonen
Kledingwinkel Baloe bestaat 40 jaar: “Geen dag is hetzelfde”
Plussize modezaak Baloe vierde onlangs haar 40-jarig bestaan. Op 1 januari 1983 opende de winkel de deuren in de Oude Ebbingestraat. En nog altijd staat eigenaresse Julia Bouwhuis met plezier in de winkel: “Het mooiste voor mij is dat elke dag een nieuwe onbeschreven bladzijde is.
Leestijd: 2 minuten