Wonen

Lunchcolumn: Alles plat?

Het Hoofdstation van Groningen. Twee jaar geleden is het monumentale bouwwerk uitgeroepen tot het mooiste station van Nederland. Oorspronkelijk was het een poort naar de stad. Tegenwoordig mijden de meeste treinreizigers van en naar Groningen het gebouw. Dat komt door het Stadsbalkon dat pal voor de hoofdingang is aangelegd. Wie nu met de trein uit Amsterdam komt, passeert eerst een tochtige doorgang en stuit dan op een drukke busbaan.


Leestijd: 1 minuut

Wellicht niet lang meer. Minister Cramer (Ruimte en Milieu) gaf vorige maand het startschot voor de herontwikkeling van het stationsgebied. De ‘spoorzone Groningen’ wordt omgetoverd tot een nieuw en kloppend stadshart. Kan trouwens eerst iemand een nieuwe naam voor het project bedenken? Het woord spoorzone roept naargeestige associaties op. Stationskwartier zou al een stuk beter klinken.

Projectpartijen zoals provincie, gemeente, NS, ProRail en Verkeer en Waterstaat zien mogelijkheden voor woningbouw, cultuur en bedrijvigheid in het stationsgebied en het omliggende spooremplacement. Ook kan de verbinding tussen het station en het historische centrum beter en aantrekkelijker. Groningen is geselecteerd als één van de vijf voorbeeldprojecten van het nationale Programma Spoorzoneontwikkeling waarin het Rijk lagere overheden helpt hun spoorzones te ontwikkelen.

Natuurlijk moet het historische Hoofdstationsgebouw blijven staan. De meeste omringende gebouwen kunnen plat. Bijvoorbeeld om plaats te maken voor een nieuw A1-winkelgebied in combinatie met woningen. Een plek waar ook ‘s avonds gezelligheid heerst. Een tweede Hoog Catharijne moet het in ieder geval niet worden.

(Ingezonden mededeling)

Reageren?

hoving@voshoving.nl

www.voshoving.nl