Door de Kredietcrisis is er minder vraagt naar woningen dan was bedacht toen de plannen ooit werden ontwikkeld. Zo kunnen mensen momenteel minder snel hun huis verkopen. Maar toch is er tot nu toe wel veel belangstelling voor deze nieuwe wijk. De verkoop van het onderdeel Meeroevers is bijvoorbeeld onlangs succesvol gestart. Hier wordt de eerste fase van Meerstad-Midden gerealiseerd. Desondanks is het volgens de gemeente verstandig om de wijk in een wat lager tempo te ontwikkelen.
De aanpassing van de nieuwbouwplannen houden in dat een gebied ten noorden van het Slochterdiep voorlopig niet zal worden ontwikkeld.
In 2009 waren er al maatregelen genomen om de eerste effecten van de kredietcrisis het hoofd te bieden. Zo werd besloten de woningbouw in een geleidelijker tempo te laten beginnen. Er wordt nu uitgegaan van maximaal 450 in plaats van 600 woningen per jaar. Daarnaast zijn alle aannames aangepast aan de nieuwe economische realiteit.
Om dit ruimtelijk en financieel in goede banen te blijven leiden, is onder meer besloten om het gebied ten noorden van het Slochterdiep nu uit de grondexploitatie van het ontwikkelbedrijf te halen. In de huidige plannen zou dit deel van Meerstad mogelijk pas over 15 tot 20 jaar aan bod komen. Met de betrokken overheden en marktpartijen is afgesproken om de komende 2 jaren gezamenlijk te zoeken naar een andere invulling om het gebied nu al betekenis te geven. De mogelijkheid om op deze plek uiteindelijk woningbouw te realiseren zal blijven bestaan.
Een andere maatregel is het benutten van de ruimte om 500 woningen toe te voegen aan Meerstad Midden. Verder wordt de bijdrage aan de financiering van de Sontbrug omlaag gebracht en wordt het bestaande tracé van de Driebondsweg beter benut bij de noordelijke ontsluitingsweg van Meerstad. Ook wordt het aantal vrije kavels vergroot. De opbrengst van vrije kavels ligt hoger dan die van de projectmatige ontwikkeling van woningen. Tenslotte wordt er geen gecombineerd groen/grijs knooppunt bij de zuidelijke ontsluitingsweg aangelegd, maar is gekozen voor een aparte aansluiting op de A7 en een afzonderlijke groene verbindingszone die de A7 kruist.
Met de aanvullende maatregelen wordt voorkomen dat op voorhand grootschalige en kostbare investeringen worden gedaan in gebieden waar de komende jaren nog niet zal worden ontwikkeld. Meerstad wordt van klein naar groot ontwikkeld.