Wonen

Mogelijk opnieuw fietsflat bij Hoofdstation in Groningen

Er dreigt een enorm tekort te ontstaan aan stallingsmogelijkhedenvoor fietsers bij het Hoofdstation in Groningen. Nog maar een paar jaar geleden zijn er ondergrondse stallingen bij gekomen, en een ‘fietsflat’. Maar die zijn nu al vaak overvol, en B en W van Groningen komen nu met voorstellen om daar iets aan te doen.


Leestijd: 1 minuut

Het Groningse college van B&W wil het aantal stallingsplaatsen voor fietsen bij het hoofdstation verder uitbreiden. Het liefst bij de bestaande fietsflat bij het stationsgebouw. Het college denkt aan een extra verdieping op de huidige fietsparkeerflat, een tweede fietsflat of een nieuwe, grotere fietsflat in plaats van de bestaande flat.

Het college vraagt de gemeenteraad of ze deze mogelijkheden verder mag onderzoeken. Een extra verdieping levert ongeveer 400 extra stallingsplaatsen op en kost circa 500.000 euro. Een tweede of een nieuwe, grotere flat op de bestaande locatie levert 2000 extra stallingsplaatsen op. Het college verwacht daarmee tot 2015 over voldoende capaciteit te beschikken. De kosten bedragen naar schatting ongeveer 2 miljoen euro. ProRail stelt in ieder geval 165.000 euro beschikbaar voor de uitbreiding van de stallingscapaciteit in het stationsgebied.
Verbindingskanaal
Een alternatief is om meer stallingen te plaatsen langs het Verbindingskanaal. Daar kunnen maximaal 490 stallingsplaatsen extra worden geplaatst. Dat kost dan 545.000 euro. Het college raadt het de gemeenteraad af om voor deze optie te kiezen. Fietsenrekken op deze locatie zijn niet goed voor de verkeersveiligheid, ogen niet mooi en kosten per fietsparkeerplaats relatief veel.

Motie

De gemeenteraad had het college in een motie gevraagd om een plan voor extra stallingsruimte bij de Werkmanbrug en de kade te maken. De uitbreiding van het aantal stallingsplaatsen bij het station is nodig, omdat naar verwachting ook in de toekomst steeds meer mensen daar hun fiets willen stallen.