Wonen

Nieuw station in Europapark in Groningen al in 2011 klaar en geopend

Het college van B&W van Groningen legt de gemeenteraad het bestemmingsplan Station Europapark ter besluitvorming voor. Met dit bestemmingsplan wordt geregeld dat Groningen een volwaardig derde NS station krijgt. Bij een positief besluit van de raad en de start van de bouw in september 2009 is het station met de bijbehorende langzaam-verkeer tunnel en voorzieningen in december 2011 klaar. Met het bouwen van het station Europapark worden belangrijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en bereikbaarheid gerealiseerd.


Leestijd: 2 minuten

Het station is een belangrijk OV knooppunt voor reizigers van en naar Groningen-Zuid, Kempkensberg en Europapark. Met de fiets- en voetgangerstunnel wordt de barrière die het spoor tussen het Europapark/De Linie en Helpman is, opgeheven. De tunnel is onderdeel van de op een-na-drukste fietsroute van de stad.

De aanleg van het station is begroot op 41.9 miljoen euro. De bouw van het station is een belangrijke impuls voor de economie en van groot belang voor de ontwikkeling van Europapark en Kempkensberg. Om het station zo te kunnen aan te leggen dat een spoorverbreding (van 3 naar 4 sporen) in de toekomst mogelijk is, wordt aan de raad een uitvoeringskrediet van 2 miljoen euro gevraagd. De spoorverbreding is nodig om in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden. De uitbreiding is gepland aan de Helperzoom kant van het station.

Met de aanleg van het station en de tunnel wordt de groene structuur langs de Helperzoom doorsneden. Het uitgangspunt is dat er voldoende compenserende maatregelen genomen worden op het gebied van groen en ecologie. Advies van interne en externe ecologen rechtvaardigt de conclusie dat deze compensatie in voldoende mate aanwezig is om te voldoen aan de groene doelstelling.

De door omwonenden ingediende alternatieven zijn serieus bekeken en beoordeeld. Het door het inspraakcomité ingediende Verbindingsalternatief is door een extern bureau beoordeeld. Het rapport bevestigt de bedenkingen van de gemeente voor wat betreft de haalbaarheid van het door de bewoners ingediende alternatief. Wel heeft het bureau in samenspraak met de bewoners een nieuw alternatief ontwikkeld. In dit alternatief ziet de gemeente een aantal interessante ideeën, zoals de fietsaansluiting op de Helperzoom tegenover Groenendaal en de mogelijkheid van een ecologische aansluiting tussen Kempkensberg en Helperdiep. Het voorstel is om de ideeën verder uit te werken bij de planvoorbereiding. De ideeën passen binnen de kaders van het bestemmingsplan.

Op het station worden diverse onderdelen gerealiseerd:
• verleggen spoor, aanleg middenperron, aanleg zijperron aan Europapark-kant, aanleg overkapping, aanpassen seinen, wissels etc.;
• aanleg tunnel als langzaam verkeer verbinding en als opgang naar middenperron:
• fietsverbinding in noord-zuidrichting;
• plein met trapopgangen aan zowel Helperzoomkant als Europaparkkant;
• fietsparkeren op maaiveld, aan de Helperzoomkant (rondom bestaand transformatorhuisje) maar ook aan Europaparkkant;
• halen & brengen (Kiss & Ride), taxistandplaatsen, bushaltes. Al deze voorzieningen aan beide kanten;
• P+R aan Europaparkzijde

De gemeenteraad bespreekt het bestemmingsplan Station Europapark in de raadscommissie Beheer en Verkeer van 13 mei en op de raadsvergadering van 27 mei.