De fietsbrug over het Aduarderdiep komt in de buurt te liggen waar voor de Tweede Wereldoorlog ook een brug lag tussen de stad en westzijde van de provincie. In 1940 werd de brug opgeblazen en de oude verbinding over het land vervaagde in de loop van de tijd. De Tichelwerkbrug herstelt de verbinding met een 450 meter lang fietspad tussen de Leegeweg aan de oostzijde en de Aduarderdiepsterweg aan de westzijde van het Aduarderdiep.
De Tichelwerkbrug is een draaibrug, zoals deze meer voorkomen in de vaarroute Hoendiep – Aduarderdiep. Voor de nieuwe brug geldt wel dat deze een veel modernere vormgeving krijgt en ook groter is dan de al bestaande bruggen. De brug ligt 3 meter boven het water en de doorgang is 14 meter breed. Hierdoor vormt de brug geen beperking. Niet voor het scheepvaartverkeer van en naar Hoogkerk en niet voor de ontwikkelingen op het nieuwe bedrijventerrein Westpoort. De brug wordt verder voorzien van camera’s en wordt net als de ACM-fietsbrug op afstand bediend.
Uit onderzoek tijdens de planstudiefase in 2002 bleek dat er per dag 1700 verplaatsingen met de fiets zijn tussen Zuidhorn en Groningen. Meer dan de helft van deze fietsers heeft als bestemming de omgeving Groningen West en Zuid. De brug kan hierdoor rekenen op in ieder geval ruim 800 fietsers vanuit Zuidhorn per dag. Dit aantal zal richting de 1000 oplopen als de brug wordt ontdekt door andere fietsers in de omgeving. Daarnaast zal de brug in de zomermaanden aanzienlijke aantallen fietsers verwerken die het buitengebied ten westen van de stad vanuit recreatief oogpunt willen bezoeken.
De bouw van de fietsbrug heeft bijna een jaar geduurd, op 6 oktober vorig jaar gaven wethouders Wiersma en Dekker hiervoor het startschot. Zaterdag nemen ze gezamenlijk de brug in gebruik. Naast de gemeenten Zuidhorn en Groningen en de provincie Groningen wordt de brug van bijna twee miljoen euro voor een belangrijk deel medegefinancierd door Regio Groningen Assen.