Het is een alternatief voor een plan van het Rijk om in het kader van de bereikbaarheid en de aanpak van de zuidelijke ringweg een groen deksel over het Oude Winschoterdiep te leggen. Op de website www.aanpakringzuid.nl vertellen beide Stadjers dat met een aquaduct, zoals ze die ook in Friesland hebben, de bereikbaarheid verbetert, en dat tegelijkertijd de Oude Winschoterdiep bevaarbaar blijft. En dat kan economisch zeer interessant zijn voor Groningen, zo vertellen ze.
De twee Stadjers, Johan Anneveldt en Jan Pieter Janse, komen met een opmerkelijk initiatief ter verbetering van de plannen voor de aanpak van de zuidelijke ringweg. Zij stellen voor om een van de ‘groene deksels’ – niet die bij het Sterrebos maar ter hoogte van het Oude Winschoterdiep – níet aan te leggen. In plaats daarvan zou er water moeten blijven, waardoor op deze plaats de ruim 400-jarige historische vaarverbinding behouden blijft.
Winschoterdaip OPEN
Johan Anneveldt en Jan Pieter Janse zijn nu een initiatiefgroep begonnen voor het openhouden en het weer bevaarbaar maken van het Oude Winschoterdiep.
Afsluiting Oude Winschoterdiep
De betonnen platen op het Oude Winschoterdiep belemmeren de (recreatie)vaart momenteel. Volgens het plan van Aanpak Ring Zuid wordt het kanaal volledig afgesloten door een groen deksel en daaronder de open tunnelbak. Als dit doorgaat, is het Oude Winschoterdiep helemaal niet meer bevaarbaar en komt het water stil te staan. Het water aan beide kanten wordt een ’mallegat’, vrezen Anneveldt en Janse.
Historische waarde
Anneveldt en Janse vinden dit een “onzalig plan”. Anneveldt: “Het Oude Winschoterdiep heeft om te beginnen een historie van 400 jaar. Elke turf kwam via dat kanaal Groningen binnen. Er werd één tol per turf geheven. Dat heeft de stad Groningen rijk gemaakt. Naast de historie is de functie heel belangrijk. Door het af te sluiten, wordt het een dood stuk, waar geen ontwikkeling meer mogelijk is. Het zal de waterhuishouding van Groningen verslechteren en recreatieve scheepvaart is niet meer mogelijk.”
Economische voordelen
“Het verkeer op het land is goed doordacht door de projectgroep,” vult Janse aan. “Maar ze zijn de mogelijkheden en ruimere functies van het water en de waterwegen vergeten. De nieuwe ring geeft juist ruimte om het kanaal weer in functie te herstellen. Wat dit betreft, zou Groningen zich kunnen spiegelen aan Friesland, zij hebben dertien aquaducten. Een viaduct zou Groningen een economische boost kunnen geven!’
‘ Het Rijk wil beroeps- en recreatievaart graag scheiden, dit is een kans. De kleine recreatieve (Duitse en uit het gehele land) schepen kunnen via het nieuwe Koning Willem Alexanderkanaal (Drenthe) het Oude Winschoterdiep bij de Oosterhaven Groningen binnenkomen. Mensen kunnen dan ook met een bootje naar het voetbalstadion, naar het zwembad en naar het Zuiderplantsoen. Verder kunnen er terrasjes worden aangelegd. Het zou een geweldige impuls kunnen zijn voor Zuid-Groningen! Het versterkt de Euroborg-ontwikkelingen als we het kanaal als economische as gaan zien en niet als ‘dood end’ (mallegat).”
Anneveldt en Janse proberen het aquaduct met hun groeiende achterban gerealiseerd te krijgen. Zo een kans is er niet meer. Zo hebben Rondvaartbedrijf Kool en het Scheepvaartmuseum al steun toegezegd. Zij zouden graag zien dat hun voorstel wordt onderzocht en dat er beter wordt nagedacht over de functies die het kanaal en de vaar- en waterwegen voor de stad Groningen hebben. “Het zou een poort naar de stad kunnen zijn,” zegt Anneveldt, “een innovatieve kroon op het werk!”
Meer informatie en reacties op hun plan ook op:
Johan Anneveldt en Jan Pieter Janse hebben sinds kort ook een eigen website: