Pier Tjepkema, eigenaar van woonwinkel Laif & Nuver, is blij met de ‘nieuwe’ Rode Weeshuisstraat. Na drie jaar lang zijn winkel naast een bouwput te hebben gerund, ziet de straat er nu een stuk aantrekkelijker uit, vindt hij. De straat is nog niet zo lang open, maar nu al merkt hij dat er meer passanten binnenkomen. “Dagelijks komen er mensen binnen die denken dat dit een nieuwe winkel is, terwijl we hier al drie jaar zitten”, zegt hij in de Cityscoop.
Vernieuwing Rode Weeshuisstraat en Grote Markt
Meer dan drie jaar geleden ging de Rode Weeshuisstraat dicht voor de bouw van het Mercado-gebouw en vernieuwing van de straat zelf. Nu vind je er bankjes, een pleintje en – op de begane grond van Mercado – restaurant ‘t Zusje.
De heropening van de straat valt mooi samen met de vernieuwing van de Grote Markt. Nu de Grote Markt steeds meer wordt ingericht als een plek om te verblijven en minder aantrekkelijk wordt gemaakt voor doorgaand verkeer, vormt de Rode Weeshuisstraat voor fietsers de nieuwe route om de Grote Markt heen.
Fietsers van noord naar zuid en andersom kunnen straks nog steeds over de Grote Markt fietsen, voor het stadhuis of voor Vindicat langs, maar fietsers die van oost naar west en van west naar oost willen, moeten eromheen. “Wil je straks van de Vismarkt naar het Forum, dan fiets je door de Rode Weeshuisstraat en het Kwinkenplein”, legt Lisa Spliet van de gemeente Groningen uit.
Hanneke Post, eigenaar van kinderwinkel Wijsneus Groningen, wist van de plannen voor de fietsroute. Het was voor haar een van de redenen om deze zomer van de Vismarkt naar de Oude Boteringestraat te verhuizen, op het hoekje bij de kruising met de Rode Weeshuisstraat.
“Het was niet onze voornaamste reden hoor”, nuanceert ze. “We wilden vooral verhuizen omdat we aan de Vismarkt uit ons jasje groeiden. Maar toen we eenmaal aan het zoeken waren, trok dit stukje stad ons wel. Het is er een stuk aantrekkelijker geworden door de opgeknapte Rode Weeshuisstraat én het ligt nu aan de fietsroute om de Grote Markt.”
Of er daardoor ook daadwerkelijk meer voorbijgangers spontaan binnen zullen komen, vindt Post lastig te zeggen. De winkel is pas een maand open, en bovendien zijn er ook nadelen. “Het parkeren van je fiets is wel een stukje ingewikkelder geworden, want voor de deur parkeren mag hier niet meer. Vooral voor ouders met jonge kinderen, wat een groot deel van onze doelgroep vormt, is dat ingewikkeld, want het is vanaf de fietsparkeerkelders nog best een stukje lopen.”
Fietsroutecampagne
Hoewel fietsers en voetgangers de Rode Weeshuisstraat weer langzamerhand weten te vinden, is hij nog niet helemaal af. Bij de kruising met de Oude Boteringestraat komen nog de bekende gele steentjes te liggen, en later dit najaar worden er bomen in de straat geplant.
Om te zorgen dat straks zoveel mogelijk fietsers de nieuwe route nemen, zet de gemeente dit najaar een informatiecampagne op. “We zetten onder andere duidelijke borden neer op de plek van de oude en nieuwe fietsroute”, vertelt Spliet. Bovendien wordt het fietsen op de Grote Markt voor oostwest-fietsers ook ontmoedigd door de bankjes, bomen en de waterpartij. “Het is dus simpelweg sneller om via de Rode Weeshuisstraat te fietsen. Daar is een ruime rijbaan en nauwelijks autoverkeer. En daarnaast is er ook een ingang naar de fietsenstalling Grote Markt.”
Wordt de Rode Weeshuisstraat straks de nieuwe Folkingestraat qua levendigheid en ondernemen? Tjepkema denkt van niet. “De Folkinge heeft een heel ander karakter, en bovendien is dit maar een klein straatje. Maar het wordt absoluut levendiger. Bovendien zijn er plannen voor een rechtstreekse doorgang van de Rode Weeshuisstraat naar de Grote Markt, dan lopen mensen hier nog makkelijker even heen om bijvoorbeeld een kopje koffie te drinken.”