De bouwkuip waar het gat moet komen is niet te missen als je over het station loopt. Hij ligt tussen stationsgebouw en de sporen in. Vanaf het perron kan je straks een steeds dieper gat zien ontstaan op die plek. Uiteindelijk wordt het gat iets meer dan 10 meter onder Normaal Amsterdams Peil (NAP).
Nieuwe fietstunnel en fietsenstalling
Het gat wordt onder andere gegraven voor een fietstunnel onder het station door. Daardoor kunnen fietsers vanuit de zuidelijke wijken van de stad de binnenstad makkelijker bereiken, en andersom. Het fietspad sluit aan op de rotonde onder het Stadsbalkon, in de huidige fietsenstalling. Om de rotonde verkeersveilig te maken, moet deze een klein stukje worden opschuiven. Aan de andere kant van het station eindigt de tunnel op een nieuw plein. Om de fietstunnel veiliger te maken, komen er op verschillende plekken zichtlijnen met de perrons en met de voetgangerspassage.
Fietsenstalling
De fietstunnel grenst straks aan twee grote ondergrondse fietsenstallingen. Aan de ene kant het bestaande Stadsbalkon met ruimte voor bijna 5.500 fietsen. Aan de andere kant van de tunnel komt een nieuwe ondergrondse fietsenstalling die ruimte biedt voor zo’n 5.000 fietsen. Aan de oostkant van het station komt ook ruimte voor meer fietsenstallingen boven de grond. Daar waar nu de trein richting Veendam vertrekt, is straks ruimte voor 2.200 fietsen. Aan de andere kant van het station, onder het Emmaviaduct, worden ook 800 parkeerplekken gemaakt.
Voetgangerspassage
Naast de fietstunnel komt er ook een voetgangerspassage onder de sporen door. Niet alleen zodat reizigers de perrons kunnen bereiken, maar ook om de binnenstad met de Rivierenbuurt te verbinden en andersom.
De ingang van de voetgangerspassage komt recht achter de hal van het monumentale stationsgebouw. Net als op andere stations, zullen reizigers door een poortje moeten lopen om in te checken. Deze poortjes komen bij de opgangen naar de perrons, zodat voetgangers altijd van het station naar de zuidelijke wijken kunnen lopen zonder in te checken. De passage is bereikbaar via een trap en een lift.
De bouw van het gat is de tweede fase in het project Groningen Spoorzone. De verwachting is dat het graven zo’n 8 weken zal duren. De werkzaamheden leveren geen extra hinder op wat betreft geluid, trillingen of stof.