De wens om Oosterhaar en Haren-Centrum door een tunnel met elkaar te verbinden, bestaat al vele jaren. Deze tunnel zal het langzame verkeer tussen beide wijken een stuk veiliger en comfortabeler maken. Vooral de ochtendspits bij de spoorwegovergang in de Oude Middelhorst zal door deze tunnel ontlast worden.
Het plan is om de tunnel aan de Oosterhaar-kant te laten beginnen bij de Sterremuurweg en deze onder twee spoorbanen door te laten lopen naar de Nieuwe Stationsweg. Met ProRail, de beheerder van het spoor, zal nog nader overleg plaatsvinden over de wenselijke aansluiting van de tunnel op de beide perrons van het NS-station. Pro Rail speelt mogelijk ook een rol bij de financiering van de tunnel. De Gemeente heeft inmiddels een aanzienlijke subsidie voor de aanleg toegezegd gekregen.
De aanleg van de tunnel zal gevolgen hebben voor het huidige flatgebouw aan de Walstroweg. Eigenaar Woningstichting Woonborg onderzoekt de mogelijkheden om het woonblok dat uit 34 huurwoningen in de goedkope sector bestaat, te vervangen door twee nieuwe woonblokken aan weerszijden van de tunnelingang. De huidige bewoners werden tijdens de eerste informatiebijeenkomst over deze plannen ingelicht. Vanzelfsprekend draagt Woonborg zorg voor zorgvuldige herhuisvesting en een degelijk vergoedingsstelsel. Overigens zullen Woonborg en de Gemeenteraad nog wel een besluit over de voorgenomen afbraak en vervangende nieuwbouw moeten nemen.
Landmark bij NS-station
De plannen voor het aan te pakken Stationsgebied voorzien verder in de bouw van een markant en naar Harense begrippen ‘hoog’ gebouw aan de kant van het NS-station. Op de begane grond zouden naast commerciële voorzieningen ook voorzieningen voor treinreizigers kunnen komen. Dit ‘landmark’ zal maximaal zes bouwlagen worden. Daarmee krijgt dit gebouw een markeringsfunctie voor het NS-station dat in de naaste toekomst aan belangrijkheid zal toenemen. Reden waarom ook het bestaande P+R-terrein zal moeten worden uitgebreid.
Op het huidige terrein langs de Nieuwe Stationsweg en het achterliggende weiland zijn inmiddels enige voorstellen voor parkeervoorzieningen en woningbouw ontwikkeld. De Gemeente heeft in haar plannen ook de mogelijke verplaatsing van het parkeerterrein opgenomen. In dat geval zou er een plek voor ongeveer 200 auto’s aangelegd kunnen worden langs de spoorbaan ter hoogte van de Emdaborg.
De Gemeente stelt momenteel een Nieuwsbrief samen waarin de verschillende scenario’s verder worden toegelicht. Deze plannen vormen de aanzet tot de toekomstige ontwikkeling. Zodra de Gemeenteraad een besluit heeft genomen over welk scenario de voorkeur heeft, zal dit met voortvarendheid worden uitgewerkt tot een concreet stedenbouwkundig plan. Aan de hand daarvan zal vervolgens het geldende bestemmingsplan worden aangepast.