Wonen
Trammelant rond unieke milieuwijk CiBoGa in Groningen
De voor Nederland unieke wijk CiBoGa, die in aanbouw is in Groningen, wordt aanzienlijk minder milieuvriendleijk dan was gepland. Wethouder W. Smink (PvdA) had bij het Rijk subsidie losgepraat voor de realisatie van de bijzondere woonwijk, omdat er amper auto’s in zouden komen en veel water en groen. Maar de milieu-ambities worden steeds minder hoog. Fractievoorzitter Drewes de haan van GroenLinks maakt zich daar nu grote zorgen om. Vooral om het feit dat er toch nog meer auto’s in mogen dan was beloofd.
Leestijd: 2 minuten
GroenLinks heeft de problemen rond CiBoGa aan de orde gesteld middels schriftelijke vragen aan B en W. Hieronder de tekst van GroenLinks:‘Aanleiding voor onze zorgen zijn de recente berichten in de media over CiBoGa. Op basis daarvan maken wij ons grote zorgen over de verdere ontwikkelingen van CiBoGa. GroenLinks heeft de ontwikkeling van het CiBoGa-terrein altijd van harte ondersteund. Het is een ambitieus project om drie oude bedrijfsterreinen te veranderen in een woonwijk. Een wijk waar milieu en duurzaamheid de centrale thema’s zouden zijn. Een autovrije woonwijk, waar de huidige wegen plaats zouden maken voor water en groen.Sinds de start van CiBoGa in 1995 zijn de milieuambities minder opvallend geworden. Deels omdat in de loop van de tijd een aantal voorbeeld-normen gewoon zijn geworden (bijv. de energieprestatienorm) en deels omdat gekozen werd voor lagere ambities (bijv. bodemsanering). Alleen de parkeernorm van 0,5 parkeerplaats per woning bleef overeind. Maar nu dreigt de belangrijkste overgebleven milieudoelstelling alsnog te worden afgezwakt. GroenLinks is daar niet voor. In binnensteden is een parkeerplaats bij een woning terecht niet vanzelfsprekend. Ook niet in Groningen. Er is niet genoeg ruimte voor al die auto’s en het is ook niet nodig, want er is uitstekend openbaar vervoer binnen handbereik.Een ander probleem is de stagnerende verkoop van woningen. Naar ons idee heeft dat vooral te maken met de teruglopende economie en de teruglopende huizenmarkt en niet met het soort woningen dat er in CiBoGa komt. Het merendeel van de woningen krijgt al een tuin. Het probleem zit hem vooral in de prijs.Vragen1. Is het juist dat een hogere parkeernorm per woning wordt overwogen Zo ja, waarom? 2. Een deel van de subsidie van het Rijk voor CiBoGa was speciaal gegeven voor de lage parkeerdoelstelling van CiBoGa. Naar verluidt tussen de ƒ3 en ƒ6 miljoen en die subsidie moet worden terugbetaald als de parkeernorm verhoogd wordt. Hoeveel was die subsidie precies en hoe moet het tekort dat bij terugvordering ontstaat worden gedekt?3. Waar wilt u de extra parkeerplaatsen kwijt? De Circusgarage is al klaar. De Gasfabriekgarage is in aanbouw en kan niet groter en de claims van AZG en RUG voor het Bodenterrein zijn eigenlijk al hoger dan er ruimte is. 4. In 1998 kostte een parkeerplaats de gemeente ƒ27.000 per stuk. Als elke woning een parkeerplaats krijgt kost dat dus minstens ƒ12 miljoen. Wie gaat dat betalen?5. Is het niet te overwegen meer woningen in een lager segment van de markt te bouwen en het tekort dat daardoor ontstaat op te vangen door extra woningen te bouwen?