In samenwerking met andere partijen de maatschappelijke en financiële waarde van het Suikerfabriek-terrein verder ontwikkelen en vergroten. Dat is de opgave waaraan de stad de komende jaren wil werken. Maar hoe doe je dat in een tijd van economische tegenwind? Dat is de vraag waar het college met de gemeenteraad over in discussie wil.
In 2011 stelde de raad de startnotitie De Campagne vast, waarin een aantal opgaves geformuleerd stond. Naast het zoeken naar een tijdelijke functie, moest het terrein bekender worden, diende er ruimte gecreëerd voor innovatie op het gebied van duurzaamheid, energie en bedrijvigheid. Activiteiten moesten bij voorkeur geld opleveren en ook de ontsluiting van het gebied diende aandacht te krijgen. Onderdeel van de Campagne was een prijsvraag.
Wolkenfabriek
Die prijsvraag leverde een aantal ideeën op waarvan de bedrijfsplannen inmiddels zijn uitgewerkt. Wolkenfabriek (restaurant met steeds wisselende koks), Hondenpark (alles voor hond en baas) en Suikerveld (grootschalige natuur, cultuur en vrij wonen) zijn daar voorbeelden van. Ook dienden zich twee initiatieven aan, die in meer of mindere mate met de prijsvraag-ideeën te combineren zijn, zoals Suikerkas (stadskwekerij gekoppeld aan innovatie op het gebied van water, energie en gezondheid) en Stadsboerderij (openbaar toegankelijke boerderij in de stad gekoppeld aan AOC Terra).
Suikerveld
Een intensieve schetsdag met de idee-inzenders en initiatiefnemers resulteerde in een aantal scenario’s. Zo is het ene scenario Suikerveld gecombineerd met kleinere initiatieven en het andere scenario een combinatie van Suikerkas, Stadsboerderij en de kleinere initiatieven. Ook is een scenario denkbaar dat maximaal inzet op geld verdienen, bijvoorbeeld door delen van het terrein te verhuren of in te zetten als buffer-en werkterrein voor grote bouwprojecten.
‘Verdienpotentie’
Alle scenario’s moeten nog op hun ‘verdienpotentie’ onderzocht worden. Het college vraagt de raad om zich uit te spreken over welke richting zij met dit terrein op wil, welke ambitie zij met dit terrein koestert. Ook investeren in de ontsluiting van het terrein voor bezoekers speelt daarbij een rol. Nadat de raad zich heeft uitgesproken, wordt een uitvoeringsscenario gemaakt
Hondenpark
Overigens is het goed mogelijk dat de kleinere initiatieven zoals Wolkenfabriek en Hondenpark al snel van start gaan; de initiatiefnemers zijn zelf verantwoordelijk voor uitvoering en financiering.
Daarnaast blijven de verzoeken om op het Suikerfabriek-terrein iets te mogen organiseren: feesten, filmopnames, auditierondes, voorstellingen. Als het maar enigszins mogelijk is worden die verzoeken gehonoreerd: zo gaan deze zomer Noorderzon en Noorderlicht gebruik maken van het zeefgebouw.