In de nota parkeernormen 2008 worden eisen gesteld aan de minimale hoeveelheid parkeerruimte per woning. Voor sociale woningbouw en studenteneenheden varieert dit van 1,1 (binnenstad) tot 2,0 (nieuwe wijken) parkeerplaatsen per woning.
Bij nieuwbouwprojecten is sprake van een eis tot parkeervoorzieningen op eigen grond. Vaak wordt dit opgelost door een (half) verdiepte parkeergarage. De aanlegkosten van deze parkeerplaatsen variëren tussen de € 30.000 en € 40.000. De woningbouwcorporaties verhuren de plaatsen vervolgens door. Waar een tarief van rond de € 200 per maand kostendekkend is, worden vaak slechts enkele tientjes gevraagd omdat bewoners het anders te duur vinden worden. Ook met de huidige prijzen is sprake van forse leegstand, oplopend tot wel 80% per parkeergarage.
Volgens woningcorporatie Nijestee leiden de huidige parkeernormen tot moeilijke verkoopbaarheid, leegstand, kwaliteitsverlies in de openbare ruimte of een niet sluitende exploitatiebegroting. Hierdoor wordt het voor de corporaties ook moeilijker om sociale huurwoningen en studenteneenheden te bouwen, terwijl naar deze type woningen veel vraag is.
GroenLinks en Student en Stad maken zich grote zorgen over de bouw van deze woningen en de investeringcapaciteit van de corporaties. De twee fracties zijn van mening dat met deze parkeernormen de drempel te hoog wordt om sociale woningbouw en studentenhuisvesting te realiseren. Daarom hebben de partijen schriftelijke vragen gesteld aan het College van B&W waarin zij onder andere aandringen op overleg met de betrokken partijen.
Student en Stad en GroenLinks hopen dat op basis van dit overleg een voorstel wordt gedaan voor het verlagen van de parkeernorm bij sociale woningbouwprojecten en de realisatie van studenteneenheden door woningbouwcorporaties. Uiteindelijk zal de gemeenteraad deze soepelere parkeernormen vaststellen.
===
Meer stadspolitiek: www.dsg.nl