Bereikbaarheid & Mobiliteit

175 miljoen beschikbaar voor betere bereikbaarheid van westkant Groningen

Al lang heeft de stad de wens om de bereikbaarheid van de westkant van Groningen te verbeteren. De Rijksoverheid, de provincie en de gemeente Groningen willen tot 2040 175 miljoen euro investeren. De voorstellen voor de plannen zijn donderdagochtend bekendgemaakt. Naast de bereikbaarheid van de westflank van de stad moet ook de verbinding met de regio Noordwest Groningen vooruitgaan.  Van de 175 miljoen gaat 40 miljoen naar het verbeteren van fietsverbindingen.


Leestijd: 4 minuten

Foto | ringwestverbindt.nl
Foto | ringwestverbindt.nl

Doorstroom verbeteren

De plannen zijn erop gericht om de doorstroom van verkeer aan de westkant van de stad te verbeteren. Zo moet sluipverkeer in Vinkhuizen en Hoogkerk worden tegengegaan. Dit wordt gedaan door de doorstroming op bestaande wegen, zoals de westelijke ringweg, te verbeteren. 

Onderzoek

De plannen komen voort uit een gezamenlijk onderzoek dat bureau Sweco deed in opdracht van de provincie, de gemeente Groningen en de Rijksoverheid. De aanleiding van het onderzoek is de bouw van ruim 11.000 woningen aan de westkant van de stad die tussen 2030 en 2040 gebouwd worden. Het Rijk betaalt de helft van de benodigde 175 miljoen euro, en de provincie en de gemeente Groningen betalen samen de andere helft. Het was al duidelijk dat er 175 miljoen euro was gereserveerd aan het begin van het onderzoek, maar nu zijn de maatregelen bekendgemaakt. In dit artikel lees je de belangrijkste aangekondigde plannen. 

Verdiepen westelijke ringweg

Het belangrijkste plan is het verdiepen van de westelijke ringweg bij knooppunt West End. Over de verdiepte ringweg moet een nieuwe verbindingsweg tussen de oude Friesestraatweg en de Diamantlaan in Vinkhuizen komen. Daarbij hoort ook een fiets- en wandelpad en de bestaande verkeerslichten verdwijnen. Volgens de huidige plannen beginnen de werkzaamheden in 2029 en zullen deze worden afgerond in 2032. De gemeente en de provincie willen op ten duur de volledige Ring West tussen West End en Ring Noord verdiepen. De geplande werkzaamheden zijn een eerste stap in dit proces. 

Reitdiepplein

Voordat deze werkzaamheden beginnen zal het knooppunt Reitdiepplein op de schop gaan: het knooppunt wordt omgebouwd tot een half klaverblad en opnieuw ingericht voor auto-, bus- en fietsverkeer. De wijk de Nieuwe Held, waarvan de bouw in 2027 begint, zal aan de zuidkant worden aangesloten aan de weg. Ook de doorfietsroute Groningen – Zuidhorn zal met een tunnel onder de nieuwe weg doorgaan. Aan de noordkant krijgt de wijk Reitdiep een extra aansluiting. De werkzaamheden aan het Reitdiepplein beginnen naar verwachting in 2028. 

Het Reitdiepplein, waar de N355 en de N370 elkaar kruisen, staat bekend als een van de drukste en gevaarlijkste knooppunten van de provincie Groningen. Daarom wilde de provincie dit punt al lang aanpakken. 

N355

De N355 tussen knooppunt Reitdiepplein en Nieuwklap gaat ook veranderen: deze worden verbreed met busbanen. Bij Slaperstil verdwijnt de aansluiting van de Zijlvesterweg met de N355. Ook de verkeerslichten die hier staan gaan weg. De Zijlvesterweg krijgt een tunnel onder de N355 voor lokaal verkeer. De werkzaamheden rondom de N355 werden in 2023 tijdelijk uitgesteld in afwachting van het onderzoek dat nu is afgerond. Nu kunnen ze verder. 

Verbeteren fietsverbindingen

Er worden ook verschillende nieuwe fietsroutes aangelegd. Zo komt er aan de noordkant van Paddepoel en Vinkhuizen een nieuwe fiets- en loopbrug over de westelijke ringweg en het Reitdiep. Voorlopig heet deze brug de “Reitdieploper”. Ook komen er meer snelle verbindingen van en naar de binnenstad voor fietsers en voetgangers. De Suikerzijderoute, die in 2024 opende, wordt verlengd via Hoogkerk naar bedrijventerrein Westpoort en naar de binnenstad. Er komt ook een directe verbinding tussen Vinkhuizen en het Stadspark, door de nieuwe wijk De Suikerzijde. 

Afsluitingen in Siersteenlaan en Kerkstraat

De gevaarlijke wegen Siersteenlaan (Vinkhuizen) en Kerkstraat (Hoogkerk) krijgen zogeheten “knips” oftewel afsluitingen voor doorgaand autoverkeer. Er wordt nog onderzocht waar de afsluitingen precies komen. De knips gelden niet voor bussen en fietsers. 

Langzamer rijden in Vinkhuizen, De Held en De Nieuwe Held

Het aantal wegen waar een maximumsnelheid van 30 km/u geldt wordt uitgebreid in De Held, Vinkhuizen, en de nog te bouwen wijk De Nieuwe Held. Ook wordt de rotonde van de Siersteenlaan en de Goudlaan heringericht. Verder wordt het kruispunt met de Pleiadenlaan en de Siersteenlaan anders ingericht.

Nog akkoord nodig van verschillende instanties

Voor alle maatregelen geldt dat ze nader worden onderzocht. De Provinciale Staten en de gemeenteraad moeten nog instemmen met het maatregelenpakket. Ook de bestuurders van het Rijk moeten hun akkoord geven. De Provinciale Staten en de gemeenteraad beraden zich over de voorstellen op 23 april en 7 mei. Daarna kunnen de bestuurders van het Rijk en de regio de afspraken ondertekenen. Het is de bedoeling dat dit voor de zomer gebeurt. 

Informatieavond

Op dinsdag 18 maart van 16.00 – 20.00 uur organiseren de gemeente en de provincie een inloopbijeenkomst in ‘t Vinkhuys in Vinkhuizen. Omwonenden worden apart geïnformeerd. 

Kijk voor meer informatie zoals foto’s en kaarten op ringwestverbindt.nl