De Papiermolentunnel gaat onder de zuidelijke ringweg door tussen de Rivierenbuurt en openluchtzwembad De Papiermolen. Dagelijks maken een kleine 1500 fietsers van deze tunnel gebruik. Op warme dagen in de zomer, als het zwembad in trek is, zijn dat er flink wat meer.
Voorbereiding
Deze maand is Combinatie Herepoort al begonnen met de voorbereidingen van de bouw. Zo moeten er kabels en leidingen worden verlegd aan de Maaslaan, de Merwedestraat, langs het fietspad richting de Hereweg en aan de kant van de Papiermolen. De meeste kabels en leidingen komen in de stoep.
Hinder voor fietsers
Op maandag 15 november begint de bouw echt, en vanaf dan kunnen fietsers niet meer door de tunnel heen. Zij kunnen omrijden via de Hereweg of via de Brailleweg.
Twee keer zo lang
De nieuwe fietstunnel wordt twee keer zo langs als de bestaande tunnel. Deze gaat niet alleen onder de ringweg door, maar ook onder de nieuwe verbindingsweg die tussen de Hereweg en de Brailleweg komt. Aan de kant van de Rivierenbuurt worden de Maaslaan en de Merwedestraat iets verlaagd. Zo kunnen fietsers de gehele tunnel doorkijken, wat hun gevoel van veiligheid vergroot.
Buurtbewoners
Lange tijd heeft het ernaar uitgezien dat de fietstunnel definitief dicht zou gaan. In het plan voor de aanpak van de ringweg in 2014 was deze nieuwe fietstunnel nog niet opgenomen. Toen werd nog gedacht aan een fiets- en voetgangersbrug over de ringweg heen. Voor een fietstunnel zou geen ruimte meer zijn. Dit tot teleurstelling van de buurtbewoners, die tot de hoogste rechter van Nederland zijn gegaan om hun tunnel te behouden. Dankzij de inzet en vasthoudendheid van de buurtbewoners heeft Combinatie Herepoort net zo lang gepuzzeld op de situatie tot er een oplossing werd gevonden. In het aangepaste plan is de nieuwe verbindingsweg iets verhoogd en zijn de omliggende straten juist wat verlaagd. Zo kan er toch een tunnel komen en komt het plan voor de fiets-voetgangersbrug te vervallen.