“Groningen Bereikbaar”: onder dat motto werken diverse organisaties samen met noordelijke werkgevers in één bereikbaarheidsorganisatie. Zij hebben deze samenwerkingsorganisatie opgericht om te zorgen voor de goede afstemming van projecten, zodat stad en regio Groningen bereikbaar blijven tijdens de uitvoering van de geplande grote infrastructurele werkzaamheden.
Maar om Groningen ook tijdens de verbouwing goed bereikbaar te houden is er meer nodig. Goede informatievoorziening bijvoorbeeld. Maar ook het verminderen van de drukte tijdens de spitsuren op de wegen. Samen met werkgevers en onderwijsinstellingen brengt Groningen Bereikbaar onder de aandacht dat je misschien ook eens niet kunt reizen (thuiswerken bijvoorbeeld), anders kunt reizen (fiets, ov, auto in combinatie met P+R en bus), een andere route kunt nemen of op een ander moment kunt reizen (andere tijdstippen kiezen als het rustiger is op de autowegen).
Bij het promoten van deze alternatieven gaat de vriendengroep De Kubies een rol spelen. De Kubies zijn altijd Slim Onderweg. Zij komen op diverse manieren in actie om op een vrolijke manier te laten zien dat er in en rond Groningen goede alternatieven zijn voor het met de auto reizen in de spits. Zij zullen gericht gaan helpen bij de communicatie en marketing op het gebied van mobiliteit. De vijf vrienden beleven diverse avonturen rondom spitsmijden, slimme routes en reistijden. Ze geven nuttige verkeersinformatie om stad en regio Groningen ook tijdens de grote wegwerkzaamheden bereikbaar te houden.
De Kubies zijn ontwikkeld door het Groningse communicatiebureau La Compagnie. De introductiefilmpjes zijn deze weken te zien op TV Noord, op/via de websites van GIC en Dagblad van het Noorden en op sociale media. Ze zijn gemaakt door animatiestudio BigPixel uit Haren. Geluid en muziek is verzorgd door Soundbase uit Groningen.
Na de introductie worden De Kubies gericht ingezet om Groningers en bezoekers op een slimme manier te helpen op het juiste moment de beste vervoersvorm en beste route te kiezen. De Kubies doen dat o.a. via hun eigen Facebook- en Twitterspagina en een eigen YouTube-kanaal.