Doorfietsroutes zijn niet zomaar fietspaden. Dankzij een aantal pluspunten maken ze fietsen nog aantrekkelijker. Zo zijn de paden breed en dus comfortabel en zijn er onderweg geen of weinig verkeerslichten. Ook hebben fietsers zoveel mogelijk voorrang op kruispunten. Het wegdek is vlak, goed verlicht, wordt regelmatig onderhouden en de routes hebben prioriteit als er gestrooid wordt.
In de provincie Groningen liggen op dit moment al meerdere doorfietsroutes die dorpen als Bedum, Ten Boer, Zuidhorn en Haren verbinden met de stad Groningen. De doorfietsroute van Assen naar de stad is deels klaar. Het is de bedoeling dat uiteindelijk ook Zuidlaren aan dit rijtje kan worden toegevoegd.
De doorfietsroute van Zuidlaren naar Haren wordt zo’n 11 kilometer lang en start in het noordelijk deel van Zuidlaren. Van Zuidlaren loopt de route naar Midlaren en Noordlaren en vanaf daar naar Glimmen, Appelbergen of Onnen. In Haren sluit het fietspad aan op de doorfietsroute naar Groningen.
“De exacte route bepalen, is nog best een hele puzzel”, zegt Jeroen Gaasterland, omgevingsmanager bij de provincie Groningen. “De route loopt namelijk hoe dan ook door waardevol cultuurhistorisch en archeologisch landschap. Je hebt dus ook te maken met belangenverenigingen die deze waarden koesteren en bewaken.”
Ook gebruikers en omwonenden mogen aangeven wat ze belangrijk vinden. Eerder al hebben zo’n 400 fietsers een enquête ingevuld. Daaruit bleek onder andere dat de fietspaden op dit traject nu een gemiddeld cijfer van een 6,4 (“en dat is best laag”) krijgen, onder andere vanwege de slechte staat van het wegdek. De omgevingsmanager gaat voor minimaal een 8.
De bedoeling is dan ook dat er in de toekomst meer mensen uit Zuidlaren en omgeving op de fiets naar Groningen stappen. Nu zijn dat er volgens Gaasterland gemiddeld tussen de 1.500 en 2.000 fietsers per dag, maar als het aan de provincies Groningen en Drenthe ligt, worden dat er een stuk meer.
De omgevingsmanager wijst op de populariteit van de doorfietsroute tussen Haren en Groningen. “Je ziet dat hoe dichter je bij de stad komt, hoe meer mensen er gebruik van maken. In Haren gaan dagelijks 3.000 tot 4.000 mensen op de doorfietsroute, maar op de Helperzoom – het laatste deel van de route – gaat het al om 10.000 fietsers per dag.”
In de zomer van 2023 moet duidelijk zijn welk tracé de voorkeur heeft. De uitwerking van het plan duurt vervolgens nog een jaar. Over drie jaar moet het fietspad er liggen.
Foto: Jan Buwalda