De zuidelijke ringweg is een Rijksweg met een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. Dat is best uniek, want Rijkswegen hebben over het algemeen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur.
Maar waarom dan geen flitspalen om de snelheid in toom te houden?
De weg is zo ontworpen dat de automobilisten (deels afkomstig vanaf de snelwegen) het gevoel hebben dat 80 kilometer per uur een ‘acceptabele snelheid’ is. Dat heeft Aanpak Ring Zuid gedaan door de rijstroken smaller te maken dan op een snelweg: 3.10 meter in plaats van 3.50 meter.
Bij deze rijstrookbreedte is het niet wenselijk om flitspalen te plaatsen. De verwachting is namelijk dat veel bestuurders gaan remmen bij een flitspaal, en met de smalle rijstroken neemt de kans op een dan aanrijding toe.
Daarnaast zijn er matrixborden waarmee automobilisten herinnerd worden aan de maximum snelheid.
Trucjes
Aanpak Ring Zuid heeft ook nog een aantal trucjes om de ringweg nog smaller te laten lijken. Bijvoorbeeld door dicht langs de weg hoge, smalle bomen te planten, nog binnen de geluidsschermen. Ook is er een verhoogde, groene middenberm. En de vorm van de lichtmasten draagt bij aan het beeld van een ‘smalle weg’.
De maximale snelheid wordt dus eerder afgedwongen met het wegontwerp, dan met een dreigende boete. Overigens betekent dit niet dat er nóóit meer flitspalen geplaatst worden langs de zuidelijke ringweg, mocht in de toekomst blijken dat het toch nodig is, dan kan het alsnog.