De bestuurder van die motor is dan een weginspecteur van Rijkswaterstaat, die tot voor kort alleen werd ingezet na ongelukken of andere incidenten op de Ringweg van Groningen en de Rijkswegen A7 en A28. De gemeente Groningen werkt momenteel hard aan het inrichten van haar ‘incident-management’ organisatie, waarbij er actief wordt samengewerkt met de provincie Groningen, Rijkswaterstaat, de Meldkamer Noord-Nederland en de Politie. Dit stedelijk incidentmanagement moet er toe leiden dat er voortaan ook sneller en efficiënter kan worden gereageerd na ongelukken op de belangrijkste wegen in beheer bij degemeente Groningen.
Dankzij dit ‘incidentmanagement’ kunnen incidenten op Groningse wegen sneller worden afgehandeld en worden weggebruikers sneller en beter geïnformeerd. Uiteindelijke doel daarvan is om de bereikbaarheid van Groningen te garanderen, ook wanneer er kleine of grote ongelukken gebeuren.
Eén van de aanleidingen om het incidentmanagement nu te optimaliseren is het feit dat er ingrijpende werkzaamheden aanstaande zijn aan de zuidelijke ringweg. Veel van die werkzaamheden hebben grote impact op de bereikbaarheid van de stad. ‘Daarom hebben we binnen de samenwerkingsorganisatie Groningen Bereikbaar een nieuwe set afspraken gemaakt. Ook hebben we nieuwe spullen aangeschaft, zoals dynamische panelen en andere attributen die je kunt inzetten voor verkeersmanagement’, zo vertelt Terry Albronda. Hij is verkeerskundige bij de gemeente Groningen, en betrokken bij verkeersmanagement.
Camerabewaking
Wanneer er ongelukken gebeuren op wegen rond- of binnen Groningen, kan dat grote economische gevolgen hebben. Lange files leveren namelijk schade op voor transporteurs of andere mensen die zakelijk onderweg zijn. En daarom is het een vitaal economisch belang dat de wegen rond- en in Groningen na een incident altijd snel weer bereikbaar worden.
Incident management is een project van Groningen Bereikbaar. Het zorgt er voor dat Groningse wegen na ongelukken zo snel mogelijk vrij komen. Camerabewaking speelt daarin een belangrijker rol.
Langs de zuidelijke ringweg staan al camera's, maar daar komen in 2015 nog eens negentien camera’s bij langs zowel de oostelijke, noordelijke als de westelijke ringweg. Dankzij deze camera’s kunnen de Groningse wegen constant worden bekeken. Dat gebeurt vanuit de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat in Wolfheze bij Arnhem. Incidenten kunnen op die manier snel waargenomen worden, waarna direct actie volgt.
De nieuwe camera’s stellen hoge eisen aan de verbindingen: ze zijn daarom via glasvezelkabel verbonden met de verkeerscentrale.
Organisatie incidentmanagement
Incidentmanagement betekent ook het treffen van organisatorische voorzieningen voor de snelle en veilige afhandeling van incidenten. Activiteiten die vroeger achter elkaar moesten worden verricht, kunnen dankzij een slimme afstemming en heldere afspraken, nu gelijktijdig worden opgepakt. Dat levert kostbare tijdwinst op van vaak al een kwartier. ‘En dat betekent dus dat er minder langdurige files zullen zijn in Groningen. Dat levert maatschappelijke winst op. Er is uitgerekend dat iedere euro die we investeren in incidentmanagement vier keer winst oplevert: het rendement is dus zeer groot’, zo vertelt Terry Albronda.
Hoewel dit principe niet nieuw is en al enkele jaren met succes wordt toegepast op Rijks- en provinciale wegen, is Groningen een van de eerste gemeenten in Nederland waar ze dit incidentmanagement nu ook op gemeentelijke wegen willen organiseren.
Vanaf 1 januari
Bij de afhandeling van de incidenten op de gemeentelijke wegen, gaat de gemeente Groningen gebruik maken van de weginspecteurs van Rijkswaterstaat. Ook dit is een unieke situatie in Nederland. Deze weginspecteurs zullen straks dus ook worden ingezet in de Groningse binnenstad. Om in de stad snel ter plaatse te kunnen zijn, verruilen zij binnenkort hun 4×4 voor een gele motor met zwaailichten. Mogelijk al vanaf 1 januari kan men voor het eerst de inspecteurs van Rijkswaterstaat op de motor aantreffen in Groningen.
‘Wij denken dat we de organisatie nu zo goed op orde hebben dat wij straks razendsnel kunnen reageren op ongevallen en andere incidenten. En dat we daarbij ook de informatiepanelen langs de weg kunnen inzetten om alle weggebruikers snel te informeren. In de toekomst willen we dat laatste nog verder perfectioneren met de inzet van mobiele diensten die individueel reisadvies kunnen leveren. Er blijven dus nog genoeg uitdagingen over’, aldus Terry Albronda.
(Foto: motor.nl)