Belangrijkste onderdelen van de ingreep betreffen de aanleg van een voetgangerstunnel en een fietstunnel onder de sporen door. Spectaculaire onderdelen vormen ook de plannen voor de zuidkant van het station, nieuwe perronkoepels en fietsenstallingen. Door de nieuwe tunnel komt er een verbinding van de zuidzijde van het station, onder het station door naar het Noorden, tot aan het Stationsplein.
Aan de zuidzijde van het station, direct grenzend aan de voetgangerstunnel, komt een nieuwe ondergrondse fietsenstalling voor 5000 fietsen.
Vorig jaar al was bekend gemaakt dat het Hoofdstation zal worden uitgebreid met sporen, perrons en een perrontunnel. Uitgerekend is nu dat daarmee de verwachte groei van reizigers straks goed kan worden opgevangen.
In de plannen is ook rekening gehouden met de mogelijke verhuizing van het busstation naar de zuidkant van het Hoofdstation. Bij deze nieuwe zuidentree is ook ruimte gereserveerd voor winkels en reizigersvoorzieningen.
Stadsbalkon
Volgens wethouder Paul de Rook is er nog geen besluit genomen over de vraag of het Stadsbalkon zal verdwijnen. Zeker is wel dat het grote tekort aan fietsenstallingen zal worden opgeheven: ook aan de oostflank van het Stationsplein omen nog 2200 stallingsplaatsen.
Meer informatie: www.groningenbereikbaar.nl/spoorzone
Bereikbaarheid & Verkeer
‘Groningen krijgt prachtig Hoofdstation om trots op te zijn’
'Groningen krijgt een prachtig, toekomstbestendig Hoofdstation om trots op te zijn’. Dat zeiden vrijdag de Groningse gedeputeerde Mark Boumans (VVD), wethouder Paul de Rook (D66) van Groningen , directeur Ineke van Gent namens de Nederlandse Spoorwegen en directeur Jan Mulder van ProRail. Ze presenteerden samen uitgewerkte plannen voor een ingrijpende opknapbeurt van het Hoofdstation. Met de plannen is een investering gemoeid van 275 miljoen euro. De werkzaamheden starten in 2016 en zijn gereed in 2021. (Tekening boven:de nieuwe zuidzijde).
Leestijd: 1 minuut