Bereikbaarheid & Verkeer

Hoe zien het Hoofdstation en De Vork er nu vanuit de lucht uit?

Er is vier weken lang hard gewerkt aan het spoor op en rond Groningen. Er ligt nu nieuw spoor, vier kilometer bestaand spoor is opgeknapt en de bovenleiding en beveiliging is vernieuwd. Ook de stations Groningen en Groningen Europapark zijn onder handen genomen én er is een nieuw opstelterrein voor treinen. Hoe ziet dat er nu uit? Dat is te zien op dronebeelden van Groningen Spoorzone.


Leestijd: 1 minuut

Spoor klaar voor de toekomst
De werkzaamheden zijn nodig om het spoor klaar te maken voor de toekomst. Zo gaan de treinen vanuit Leeuwarden, Delfzijl en Roodeschool straks via het station doorrijden naar Groningen Europapark. Er was extra spoor nodig. 

‘Nieuw’ Groningen Europapark
Station Groningen Europapark heeft een nieuw perron gekregen met een overkapping en een lift en andere perrons zijn langer gemaakt. Hierdoor is er meer ruimte voor (toekomstige) reizigers. Verder is er een keermogelijkheid gemaakt, zodat treinen tot dit station door kunnen rijden als er in de toekomst spoorwerk plaatsvindt. Vanaf daar kunnen reizigers de ‘treinvervangende’ bus pakken. Het werk rond het station is door gebrek aan materialen vanwege corona nog niet klaar. De komende periode legt de aannemer de trap en terrassen aan.

Opstelterrein voor treinen
Bij De Vork in Haren is een nieuw opstelterrein gekomen, waar treinen geparkeerd, gewassen, getankt en onderhouden kunnen worden. Daar ligt 35.000 ton aan spoorgrind, 11 kilometer spoor, 26 wissels, en voorzieningen voor parkeren, wassen, tanken en onderhoud. Arriva en NS nemen het terrein de komende weken in gebruik. Het oude opstelterrein aan de zuidzijde van station Groningen komt dan vrij voor de verbouwing van het station.

Verbouwing station Groningen 2020-2023
Het Hoofdstation wordt ingrijpend verbouwd. De voorbereidingen zijn al begonnen: perronkappen zijn (deels) verwijderd, sporen werden ingekort en looproutes zijn aangepast. Vanaf begin juli wordt het opstelterrein aan de zuidzijde leeggeruimd. Zo is er ruimte voor de bouw van een nieuwe voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling, busstation en busonderdoorgang. Het werk duurt tot en met 2023.

Meer informatie is te vinden op Groningen Spoorzone.