Het gaat om een initiatief van samenwerkingsorganisatie Groningen Bereikbaar, die maatregelen bedenkt om automobilisten uit de spits te halen en met reisalternatieven komt.
Er doen zes partijen mee aan het project BikeShare 050: het Noorderpoort, het Alfa-college, de Hanzehogeschool, de gemeente Groningen, de provincie Groningen en Groningen Bereikbaar.
De gebruikers van de deelfiets krijgen een inlogcode voor de app. De fietsen zijn hiermee tot vier uur van tevoren te reserveren. Ze zijn gestald op een aantal plekken in de stad, zoals scholen, overheidsgebouwen en op P+R-terreinen. Na het gebruik kan de deelnemers de fiets via zijn smartphone weer afmelden.
Tijdens de proef wordt er samengewerkt met re-integratieorganisatie WerkPro. Bij een mankement aan de fiets krijgt WerkPro een melding waarna het euvel wordt gerepareerd. Als er te veel deelfietsen op één punt in de stad staan, zorgen medewerkers van WerkPro voor een betere verspreiding.
Volgens Groningen Bereikbaar zorgen de deelfietsen voor minder auto's in de spits en wordt de bereikbaarheid van scholen en kantoren in de stad verbeterd. Forenzen kunnen bovendien gemakkelijk vanaf de randen van de stad, zoals P+R-terreinen, het laatste deel van hun reis per fiets afleggen. Ook voor studenten kunnen de fietsen interessant zijn, zegt Groningen Bereikbaar: zij kunnen met de fiets in plaats van met de bus reizen. Daarnaast kan BikeShare 050 bijdragen aan de aanpak van het fietsparkeren en het verminderen van het aantal weesfietsen in de stad.
Gedurende de proefperiode onderzoekt Groningen Bereikbaar of techniek goed werkt en wat de bevindingen van de gebruikers zijn. Als de proef succesvol is, is de ambitie meer deelfietsen in te zetten.
Bereikbaarheid & Verkeer
Honderd Groningers testen slimme deelfietsen
Deze week is in Groningen een proef gestart met slimme deelfietsen. Er staan her en der in de stad twintig fietsen die door honderd proefpersonen te reserveren, ontgrendelen en te gebruiken zijn.
Leestijd: 1 minuut