Het gaat hier vooral om het verwijderen van de zogenaamde aanbruggen (gedeelte op het land). Het bruggedeelte boven het water wordt pas verwijderd als de nieuwe brug klaar is. De werkzaamheden duren tot 9 maart.
Sloopwerk
Begin januari is de aannemerscombinatie Oosterhof/Holman en Van Spijker gestart met de bouw van het tweede gedeelte van de Noordzeebrug.
In de komende weken staat vooral sloopwerk en aanbrengen van verticale drainage en zandlichamen op de planning. Het grootste sloopwerk is eind februari klaar en daarmee is ook de grootste geluidshinder voor de omgeving voorbij. De eerste twee weken van maart wordt nog een gedeelte van de oude brug gesloopt.
De bestaande landhoofden van de brug worden versterkt met een betonnen schil en opgehoogd. Om de extra gronddruk op te kunnen nemen wordt het landhoofd met ankers vastgemaakt aan het zandlichaam van de weg. Dit hergebruik van de landhoofden is duurzamer (minder afval), geeft minder hinder voor de omgeving (minder heiwerk en sloopwerk) en is goedkoper dan het toepassen van nieuwe landhoofden.
Het voormalige fietspad op de Noordzeebrug is al in januari jl. onderhanden genomen. Tegels zijn verwijderd en een groot gedeelte van de geluidsschermen langs dit fietspad zijn inmiddels gesloopt. Eveneens zijn de oude damwanden verwijderd en nieuwe geheid.