Bereikbaarheid & Verkeer

Lelylijn wordt ruim 10 miljard duurder dan begroot

Een behoorlijke tegenslag: de Lelylijn gaat niet 3 miljard euro kosten, maar 13,8 miljard. Daarmee wordt de aanleg van de treinverbinding tussen Groningen en de Randstad ruim tien miljard euro duurder dan begroot. Daarover berichten verschillende media.


Leestijd: 1 minuut

Staatssecretaris Chris Jansen zal de Tweede Kamer hier maandag over inlichten. Afgelopen tijd liet het kabinet de plannen voor de Lelylijn gedetailleerd onderzoeken. In dit onderzoek werden drie mogelijke trajecten voor de treinverbinding meegenomen. Voor het meest goedkope tracé zou volgens het onderzoek 8,2 miljard euro nodig zijn. Het duurste tracé zou 17,2 miljard euro kosten. De middelste optie die de meeste tijdwinst en reizigers zou opleveren, is geraamd op 13,8 miljard euro.

Die optie zou betekenen dat het spoor langs de A6 en A7 aangelegd zou worden. Deze route zou de meeste voordelen opleveren, zoals tijdwinst voor reizigers, maar ook nieuwe banen en woningen. De keerzijde is dat voor de aanleg van dit tracé allerlei dure infrastructuur aangelegd moet worden, zoals tunnels en viaducten. Daardoor vallen de verwachte kosten veel hoger uit dan verwacht.