Bussen rijden vanaf de zomer van 2017 niet meer over de Munnekeholm, Brugstraat en A-straat, maar gaan dan vanaf het Hoofdstation langs het Zuiderdiep, de Emmasingel en de Eeldersingel naar de Westerhaven, waar dan de nieuwe centrumhalte West is. De stadslijnen 6, 9 en 8 rijden straks via deze halte en ook enkele streeklijnen doen de nieuwe bushalte aan.
Die centrumhalte wordt een langgerekte bushalte die in het midden van de weg komt te liggen. Aan weerszijden komt een rijbaan waar auto’s en fietsers gezamenlijk gebruik van maken. Extra aandacht is er voor voetgangers, zegt Herman Lubbers, gemeentelijk projectleider, in de krant. “Er worden verschillende maatregelen genomen om het gebied zo veilig mogelijk te maken voor voetgangers. Daarbij gaat het onder andere om meerdere, opvallende oversteekplaatsen en geldt er in dit gebied voor zowel bussen als auto’s een maximum snelheid van 30 kilometer per uur.”
Omdat de bussen straks dus over de Westerhaven gaan rijden, wordt deze straat een busbaan, met daarnaast een smallere strook voor auto’s en fietsers. “Auto’s kunnen dan alleen nog van noord naar zuid over de Westerhaven rijden”, verduidelijkt Lubbers. Verkeer dat vanuit het zuiden komt, onder andere vanaf de Paterswoldseweg, kan dan via de Eendrachtskade en Hoendiepskade naar de Westersingel rijden.
Ook voor automobilisten vanuit zuidelijke richting die gebruik willen maken van de parkeergarage aan de Westerhaven, geldt dat ze eerst een lus moeten maken. Volgens Lubbers is deze keuze met het oog op de toekomst gemaakt. “In de toekomst rijdt het verkeer vanaf het Julianaplein, via de westelijke ringweg en daarna het Hoendiep de westelijke binnenstad in. Automobilisten komen dan aan de goede kant van de Westerhaven uit.”
Om de doorstroming te verbeteren, zal er ook een en ander veranderen aan de verkeerssituatie op de Eendrachtsbrug, aan de kop van de Paterswoldseweg. Verkeer op de zuidkant van de Eendrachtskade kan straks bijvoorbeeld niet meer linksaf slaan.
Voor reizigers die om wat voor reden dan ook niet lopend naar het stadshart willen, komt er vanaf de centrumhalte West alternatief vervoer. Daarbij gaat het in eerste instantie om een proef met elektrische minibusjes of zogenoemde snap-cabs, kleine overdekte karretjes. Na afloop van de proef wordt bekeken welk vervoersmiddel het meest geschikt is.